Пресечни точки – връзката на колелото с манифактурата

Автор: Илко Сарафски

Когато през 2009 г. бях в Съединените американски щати (САЩ) – развита държава, известна със свръх потреблението си и разхищението на наличните блага – забелязах нещо твърде занимателно, донякъде и фрапиращо. Хората захвърляха (буквално) своите стари и вече непотребни велосипеди в дерето на една река, която изпълняваше ролята на скрито и нелегално бунище. Но бунище единствено за колела – нямаше никакви други боклуци или отпадъци. Даже си правеха състезания – нареждаха се по няколко души, които едновременно засилваха велосипедите надолу към реката, като целта беше да стигнат максимално далеч. Луда работа!

Но сега ще ви разкажа за пресечните точки между старите колела, бунищата и… манифактурата.

В Гватемала – държава с приблизително същите размери като България, намираща се в Централна Америка и задъхваща се икономически – дневната ставка варира между 2 и 3 щатски долара. Разликата идва от качеството и обема на свършената работа. Но преди 20-тина години една компания започва да променя конюнктурата – създава bicimáquina, тоест колело-машина. Първата такава машина, създадена от стари, непотребни и захвърлени велосипеди, достига продуктивност на мелене на зъ́рно в порядъка 2 килограма на минута. В пъти повече спрямо ръчното мелене. След нея се появяват различни по вид колела-машини, вдъхновени от първата – перални, блендери, орехотрошачки, ремаркета, водни помпи. Създателите имат скицирани проекти и за точила (за ножове, остриета и пр.), електрически генератори, че даже и механични триони за дърво!

В своята същност колелото-машина използва простия физичен принцип на колелото – благодарение на него производството се вдига значително, разходите падат, а надниците също се увеличават, тъй като вече човек произвежда много повече срещу много по-малко усилие. Друго предимство на велосипеда е липсата на електричество – по всяко време човек може да върти колело, да мели брашно, да пере, да произвежда. В страни с перманентно растящо потребление на електроенергия като Гватемала нуждата от алтернативни производствени мощности, макар далеч по обем от индустриалните, е значително. И всичко това благодарение на стари, непотребни някому велосипеди!

Производителите на bicimáquina разчитат на вече добре развита мрежа от дарения от САЩ и Канада, както и на местните, които също са увлечени от идеята.

Ако се чудите какво да правите със стария си байк, по-добре не го бутайте в Перловската, Марица, Ропотамо или която и да е друга река из страната – създайте работна станция и оползотворете „т‘ва колело, дето все пречи на майка ми“!

Velocafe.bg
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори