Велосипедното движение – приоритет за развитието на София

Пешеходното и велосипедното движение и развитието на обществения транспорт са приоритетните направления пред главния архитект на София Здравко Здравков. Това сподели Здравков в интервю за БТА, в което определи като основна своя цел да превърне столицата в зелен и привлекателен град.

По думите му първото предизвикателство в работата му като главен архитект е да бъде освободен историческият център на София, а крайният резултат – зелена София с голяма палитра културно-исторически забележителности, за да стане столицата привлекателен град.

Главният архитект иска да превърне София в град без автомобили, обичащ жителите си, приветстващ гостите си. Град, в който хората са усмихнати и щастливи, не общуват през прозорците на автомобилите си, а имат достатъчно места за срещи и разходки.

„За развитието на стратегията предложих няколко основни принципа, отбеляза Здравков. Първо – извеждане на автомобилите от центъра с довършване на ринговете и изграждане на качествени транзитни трасета. Следващата стъпка е продължаване на стратегията за изграждане на буферни подземни паркинги по периферията на града и стимулиране на гражданите да ползват системата „Паркирай и Пътувай“, посочи главният архитект.

Според него освобождаването на градските пространства от автомобили има своите предимства – хората имат време за създаване на нова градска култура за откриване и реализация на нови възможности. Собствениците на автомобили постепенно се примиряват с мисълта, че в историческия център трудно се придвижва и паркира, като по-лесно ще бъде да се кара велосипед и да се ползва обществен транспорт.

Той отбеляза, че преминаването от автомобилна в пешеходна среда дава възможност за развитие на социалния живот и градската култура.

„Стремежът ни е с малки, но последователни стъпки да превърнем София в град, в който хората се придвижват пеша не само от вкъщи до спирката на масовия градски транспорт. Град, в който пешеходните разходки, карането на велосипед и придвижването с обществен транспорт са основните способи за придвижване в центъра“, коментира Здравков.

„Постепенно отвоюваните от автомобилите градски пространства и реконструираните площади ще се върнат към живот. Площадите и пешеходните зони в централната част на София, един ден ще бъдат свързани така, че хората спокойно да могат да се придвижват и разхождат пеша. А в кварталите ще се създаде уютна градска среда, с паркове, градинки, детски площадки и околоблокови пространства, където хората да се чувстват спокойни да почиват и комуникират“, каза главният архитект.

В това отношение Столичната община има подкрепата на световноизвестния урбанист Ян Геел, който скоро беше в София. През последните 10 години, датският архитект разработва стратегии за подобряване на градската среда за Стокхолм, Ротердам, Лондон, Аман, Маскат, Мелбърн, Сидни, Сан Франциско, Сиатъл, Ню Йорк, Москва. „Моята цел е столицата на България да се нареди сред тях“, каза Здравков. „Относно бъдещата съвместна работа с Геел, мога да кажа, че на този етап той пое ангажимент пред мен и кмета на София Йорданка Фандъкова да участва в оформянето и анализа на публичните пространства в София, ангажира се да подготви и обучи български архитекти, които да участват в анализирането и изграждането на новият облик на столицата“, посочи Здравков.

„Крайният резултат от работата им ще премине през проверка от екипа на Геел, след което самият Ян Геел ще представи окончателен доклад, за проблемните места, както и анализ на публичните пространства на София. Българските експерти, които ще участват в сътрудничеството, ще бъдат избрани по критерии, изпратени от датския архитект, като най-вероятно в екипа ще бъдат поканени млади български урбанисти и архитекти“, обясни Здравко Здравков.

Velocafe.bg
  • Камен Коев

    Звучи много добре. Моите възгледи за придвижване из столицата съвпадат в голяма степен с тези на арх. Здравков, но мисля, че не бива напълно градът да се лишава от автомобили, тъй като в много случаи те са важни и необходими. Просто трябва да има баланс между тях и всички останали участници в движението, а в момента те имат превес. Тези улици, булеварди и магистрали са построени и се строят неслучайно.

  • Пешеходното и велосипедното движение трябва да е приоритет не само за столицата, но и за други големи градове, като Пловдив, Бургас и Варна, например. Много ще се радвам ако в близките години можем да се радваме на много по-чист въздух и по-приятна градска среда, лишена от толкова натоварено автомобилно движение.
    при повдигането на такива теми, винаги давам за пример Холандия и колко по разпространено е да се движат хората с колела или пеша.

Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори