За намаляване на колите в града: В Талин градският транспорт е безплатен

Обичаме да ви информираме за добри практики по света, които имат за цел да намалят автомобилите в градовете и да увеличат използването на велосипеди и градски транспорт. Следващият пример е от столицата на Естония Талин, която е първата столица в Европейския съюз, осигуряваща безплатен градски транспорт за своите жители.

Гражданите на Талин единствено трябва да си поръчат безплатната пътна карта като плащат само 2 евро за нейното изработване. Поне за момента посетителите на града ще трябва да продължат да си купуват билети и карти.

Целта на проекта на Община Талин е по този начин да намали използването на коли в града, задръстванията, замърсяването и шума. Очакваното намаление на вредните емисии на въглероден диоксид е 45 хиляди тона годишно!

В проекта са включени редица паралелни мерки:

– повече електрически градски транспортни средства – нови тролейбуси и трамваи вече бяха пуснати в движение.

– автобусната мрежа бе подобрена, така че да бъде по-ефективна. В градския транспорт има възможност и за превоз на велосипеди, така че и за нашите колеги от Талин да бъде по-лесно придвижването.

– мерки за ограничаване използването на лични автомобили, в това число ограничаване на достъпа до централни улици и увеличаване на такси за паркинг.

Разходите

Разходите за предоставяне на безплатен градски транспорт са изчислени около 12 милиона евро. Това обаче е доста разумна цена, имайки предвид ползите на проекта.

Резултатите

– За момента са налични само първоначални резултати, които обаче са достатъчни, за да се види положителното влияние на безплатния транспорт. През първата четвъртина на 2013-та, задръстванията в центъра на Талин са с 15% по-малко в сравнение с края на 2012. От началото на проекта, използването на градски транспорт е увеличено с 12.6%, използването на автомобили в центъра на града намалено с 9%, а се забелязва и увеличение на пешеходците и велосипедистите.

– Първоначалните впечатления са, че като цяло икономическото развитие е засилено, хората са склонни да харчат повече навън, при положение, че транспортът им е безплатен.

От обявяването на безплатния градски транспорт, около 10 хиляди души са се регистрирали като нови граждани на Талин. Само тези души ще донесат на града допълнително около 10 милиона евро под формата на годишни такси.

Възможно ли е проектът да бъде пренесен и в други градове?

– Властите в Талин подчертават легитимността като първа ключова точка. Проектът за безплатен градски транспорт в Талин бе пуснат в действие след референдум, в който 75.5% се обявиха в подкрепа на въвеждането му.

– Белгийският град Хаселт е първият, който представи безплатен градски транспорт, а освен икономическите ползи, това увеличи атрактивността на града като туристическа дестинация. В последствие обаче властите решават заради икономическата ситуация да сменят проекта с политика, при която само определени групи се възползват от безплатни автобуси, докато останалите плащат билети от 60 евроцента. Властите в Талин подчертават, че важна в случая е субсидията за градски транспорт. Ако тя е повече от половината общи разходи по проекта, тогава въвеждането на безплатен градски транспорт може да бъде добра идея.

Така че, да се надяваме, че и някои български общини могат да помислят над тази идея…

Velocafe.bg
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори