Травми в колоезденето

Скоростта и цикличните движения са едни основните причини за получаване на травми в колоезденето. Характерно за колоезденето е, че за разлика от други спортове, при него се комбинират две механични системи работещи заедно – тази на тялото и тази на велосипеда. За да нямат колоездачите проблеми с опорно-двигателния апарат, то велосипеда трябва да е добре регулиран спрямо тяхната позиция, ръст и индивидуални особености, с цел оптимално разпределяне на натоварването върху тялото. Ако в определена зона натоварването е прекомерно или има травма, това неминуемо ще увеличи риска от травма на опорно-двигателния апарат.

В колоезденето увредите са най-често микротравматични и са свързани с пренатоварване на определена част от тялото за дълъг период от време. Най-често колоездачите страдат от болки в колената и гърба, периферни нервни увреди в следствие на компресия и травми в следствие от падане.
Общи травми и заболявания в колоезденето 

  • Тендинити – Възпалението на сухожилие може да се причини от различни причини като неправилна поза, неудобни обувки или пренатоварване. Най-често колоездачите страдат от тендинит на пателарното сухожилие и ахилесовото сухожилие. В някои случаи причина за тендинит може да бъде и падане, дразнене или навяхване, което да предизвика възпалителна реакция в областта на сухожилието. Болката в което и да е сухожилие е сигнал за вероятно микротравматично увреждане, което изисква внимание и време за възстановяване.
  • Бурсити – Торбичките пълни с течност около сухожилията наречени бурси, също могат да се възпалят при хронично дразнене или травма. При колоездачите най-често се възпаляват исшиалната бурса в областта на седалището, бурсите в областта на коляното и ретрокалканеалната бурса на ахилесовото сухожилие. Понякога е трудно да се определи дали се касае за бурсит, тендинит или общ възпалителен процес, но методите на лечение и в двата случая са аналогични.
  • Периферни нервни увреди – При колоездене могат да се получат увреди на периферните нерви в следствие на продължителното им притискане или дразнене. Най-често се срещат увредата на улнарния и срединния нерв в областта на предмишницата, поради позицията на ръцете върху кормилото на колелото. Състоянието, при което се притиска срединния нерв е познато като синдром на карпалния тунел. Друг сериозен проблем, който може да се появи при колоездачите е свързан притискането на нервите в слабинната област от продължителният седеж върху седалката. Според някой изследвания това може да причини проблеми с потентността и други дисфункции свързани с увредата на n. pudendus.
  • Травми от падания – Основната причина за травматичните увреждания в колоезденето са паданията. Поради голямата скорост, с която велосипедът се движи, едно падане може да е причина за различни по тежест травми като фрактури, луксации, навяхвания, охлузвания, рани и др. Най-сериозни и с най-голяма опасност за живота са травмите в областта на главата, поради което при карането на велосипед е задължително носенето на каска.

Специфични травми и заболявания в колоезденето:

Травми на коляното: колената са една от зоните, в които велосипедистите често имат болки и страдат от хронични заболявания. Много често при не добре регулирана седалка могат да се появят болки в колената с различна локализация, които на по-късен етап да бъдат причина за хронични заболявания.

  • Прекалено високата или изнесена твърде назад седалка може да е причина за болка в задната част на коляното.
  • Прекалено ниската или изнесена напред седалка може да е причина за болка в предната част на коляното.
  • Неправилното положение на краката върху педалите може да са причина за болка от вътрешната или външната част на коляното

В следствие на хронично пренатоварване и не добре регулиран велосипед могат да се получат заболявания като: тендинит на пателарното сухожилие, хондромалация на колянното капаче, бурсит в областта на коляното, увреда на менискус, артроза на коляното, синдром на илиотибиалния тракт
Болки във врата и кръста – Най-често болките във врата и кръста са причинени от продължителното натоварване и еднообразната поза, но в някои случаи може да имат неврологичен произход. За предотвратяването им важна роля играе добре регулираното на височина кормило и седалка. Стречинг упражненията също са важна част в предпазването от проблеми с врата и кръста.
Синдром на карпалния тунел – При този проблем се засяга срединния нерв (n. medianus) в областта на предмишницата, който инервира палеца, показалеца и третия пръст. Получава се поради продължителното сгънатото положение на китката, при което се притискат нервните структури в областта. Подобна увреда може да се получи и на улнарния нерв (n. ulnaris). За да се избегнат подобни проблеми е важно да се носят омекотяващи ръкавици и да се държи правилно кормилото на велосипеда.

kompresia_nervi_koloezdene

Източник – www.framar.bg 

Velocafe.bg
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори