Всичко, което трябва да знаете за етапите на Tour de France 2018

Все по-малко остава до началото на най-голямото събитие за годината в света на колоезденето – Tour de France!

Giro d’Italia ни предложи невероятни триседмични емоции, а сега очакваме същото и от Тура. Най-добрите колоездачи ще бъдат на старта, а фаворитите за генералното класиране и за спринтовите етапи са наистина много.

А каква е най-голямата предпоставка за едно вълнуващо състезание? Интересен маршрут и спиращи дъха етапи, разбира се!

Затова нека се пренесем директно по френските пътища. Маршрутът на Tour de France ще ни пренесе за първи път от 2015-а по легендарното изкачване Алп д’Юез, както и по паветата на Париж-Рубе. Много интересен ще бъде и дългият едва 65 км 17-и етап. В него колоездачите ще започнат в стартова решетка като във Формула 1 или MotoGP в зависимост от мястото си в генералното класиране. Това ще бъде един от най-кратките етапи в историята на Тура, но пък в него директно се започва с тежките изкачвания.

Кралския етап ще бъде два дни по-късно с ужасяващи 200,5 км между Лурде и Ларун като колоездачите ще трябва да преминат през изкачванията на Аспин, Турмале и Обиск.

Както бе и през 2017, Тура ще бъде решен с индивидуално бягане по часовник в предпоследния ден – 31 км между Сент-Пее-сур-Нивел и Еспелет. В етапа има доста изкачвания със стръмни 900 метра само три километра преди финала.

Почти изцяло състезанието ще бъде във Франция с преминаване в Испания в 16-ия етап и начало в района на Вандея на 7 юли, събота. Финалът по традиция е по улиците на Париж на 21 юли, неделя.

Етап 1: Noirmoutier-en-l’Île – Fontenay-le-Comte, 201km

Традиционно Тура ще започне с етап за спринтьорите с един междинен спринт и изкачване от четвърта категория, което ще определи първия носител на фланелката на точки.

Етап 2: Mouilleron-Saint-Germain – La Roche-sur-Yon, 182.5km

Втори равнинен етап и отново спринтьорите ще определят победителя. С времевия бонус от 10, 6 и 4 секунди за първите на финала, както и 3, 2 и 1 секунди на междинния спринт, то жълтата фланелка може да смени носителя си.

Етап 3: Cholet – Cholet, 35.5km (TTT)

Отборният часовник се връща в програмата на Тура с 35,5 км трасе, което започва и финишира в Шоле. Тук някои от претендентите за генералното класиране, които нямат толкова силни отбори, могат да губят ценни секунди.

Етап 4: La Baule – Sarzeau, 195km

За първи път в историята си Сарцо ще приеме финал на етап от Тура. Той би трябвало отново да бъде за спринтьорите, макар че няколкото къси изкачвания могат и да затруднят тези, които не са във форма.

Етап 5: Lorient – Quimper, 204.5km

Коварен етап през Британия и първият планински в Обиколката на Франция. В него почти няма равнинен километър като колоездачите ще трябва да минат през пет категоризирани изкачвания и безброй некатегоризирани.

Етап 6: Brest – Mûr de Bretagne, 181km

Първи финал на изкачване в Тура, двукилометровото финално изкачване на Мур де Бретан е използвано в Обиколката два пъти: През 2011 Кадел Еванс показа формата, която го изведе до трофея през въпросната година, а през 2015-а етапът спечели Алекси Вилермоц. В първия си километър изкачването е със среден наклон от над 10%.

Етап 7: Fougères – Chartres, 231km

Най-дългият етап в Обиколката ще премине на едва 85 километра покрай Шанз Елизе и също като финалният етап 2 седмици по-късно, най-вероятно ще завърши със спринт.

Етап 8: Dreux – Amiens, 181km

Вторият подред етап за спринтьорите завършва в Амиен, родният град на френския президент Емануел Макрон и мястото, на което Андре Грайпел спечели през 2015.

Етап 9: Arras – Roubaix, 156.5km

Първата седмица в Тура завършва по брутален начин – с 15 павирани сектора и общо 22 км павета. Това е най-голямото разстояние на павета, което колоездачите ще преминат в последните пет издания на Tour de France, в което паветата са взимали участие. Голяма част от секторите са част от трасето на Париж-Рубе.

Етап 10: Annecy – Le Grand-Bornand, 158.5km

След първия почивен ден в Тура, колоездачите ги очаква първия планински етап с 4 изкачвания до Льо Гранд-Борнан. Най-тежкото е 6 км със среден наклон от 11,2%. Ще има и няколко километра чакълен път след изкачването.

Етап 11: Albertville – La Rosière, 108.5km

Най-краткият от трите етапа в Алпите започва с изкачвания на Монтее дьо Бизан и Кол дю Пре, които включват големи участъци с над 10% среден наклон преди по-полегато изкачване от първа категория, което води до финала на етапа. Този етап е почти копие на предпоследния етап на Критериум Дофине.

Етап 12: Bourg-Saint-Maurice – Alpe d’Huez, 175.5km

Алп д’Юез се завръща в състезанието за първи път от 2015-а насам, но преди това колоездачите ще трябва да преминат през още две изкачвания от висша категория на Кол дьо ла Маделейн и Кол дьо ла Кроа дьо Фер. А след това прочутите 21 серпентини на Алпите ще решат етапния победител и могат да доведат до големи разлики между фаворитите.

Етап 13: Bourg d’Oisans – Valence, 169.5km

След трите тежки дни в планината, колоездачите ще се насладят на един спокоен ден по пътя към Валанс. Финалът подхожда на спринтьорите, но това може да се окаже и шанс за успех в откъснала се група.

Етап 14: Saint-Paul-Trois-Châteuax to Mende, 188km

Финалът на летището в Менде е обичайна дестинация в Тура, а Стив Къмингс бе последният победител тук през 2015-а. Стръмното изкачване на Кот дьо ла Кроа Нюв е със среден наклон от над 10% за 3 км преди равнинните последни метри на летището.

Етап 15: Millau – Carcassonne, 181.5km

Ако Петер Саган има сила в краката до 15-ия етап, то той е сякаш направен само за трикратния световен шампион. Финалът е в прекрасния крепостен град Каркасон и е равнинен, но преди това има 12,3 км изкачване с наклон от 6,3%, което е на 40 км преди финала.

Етап 16: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 218km

Дълъг етап, в който първите две трети са равнинни само за да се стигне до три последователни сериозни изкачвания – Кол дьо Порт-д’Аспе, Кол дьо Менте и Кол ду Портулон. Последното е само 8 км, но може да е решително, защото оттам до финала остават 10 км спускане.

Етап 17: Bagnères-de-Luchon – Saint-Lary-Soulan/Col-du-Portet, 65km

Може би най-интересният етап в цялата Обиколка на Франция. Етап, който е само 65 км! Най-краткият в последните 30 години. Само че тези 65 км са почти изцяло в изкачване като то започва от самото начало с 14,9 км със среден наклон 6,7% на Монте ду Пейрагюж, където Крис Фрум губеше време през 2017. И ако това не ви е достатъчно – стартът на етапа ще бъде в стил Формула 1 и MotoGP със стартова решетка по място в генералното класиране. Финалът пък идва на върха на изкачване от 16 км с наклон от 8,7%.

Етап 18: Trie-sur-Baïse – Pau, 171km

Рядък шанс за малко почивка сред фаворитите в генералното класиране. Временно състезанието напуска Пиренеите за равнинен етап до Пау. Той е и последният за спринтьорите преди големия финал в Париж, така че зелената фланелка може да се реши именно тук.

Етап 19: Lourdes – Laruns, 200.5km

Кралския етап в състезанието, 200 км между Лурде и Ларун, включва някои от най-емблематичните изкачвания в Тура като Кол д’Аспин, Кол ду Турмале и Кол д’Обиск. Предвид индивидуалния часовник на следващия ден, това е последният шанс за катерачите да се покажат в състезанието, особено тези, които биха могли да използват спускането до финала в Ларун.

Етап 20: Saint-Pée-sur-Nivelle – Espelette, 31km (ITT)

Както бе и през 2017, предпоследният ден на Тура ще донесе развръзката на състезанието с часовник. Той е дълъг едва 31 км, с което подобрява рекорда за най-кратък часовник в историята на състезанието. Само че трасето е доста по-трудно от това в Марсилия през миналата година, има много тежки „скачалки“, а последното изпитание е 900 метра с наклон от 10,2%, само 3 км преди финала.

Етап 21: Houilles to Paris, 116km

След часовника в югозападната част на страната, участниците ще минат през дълъг път до Париж за последния етап. Както обикновено, това ще бъде етап, в който вече сигурният шампион ще пие шампанско и ще се наслаждава на последните километри до победата. Интригата ще бъде единствено за победата в етапа, която ще се реши между спринтьорите, а след това жълтата фланелка ще бъде наградена на Шанз Елизе.

Velocafe.bg
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори