Разликата между шосеен и пистов велосипед

Напоследък взе да става все по-модерно по улиците да се карат велосипеди с фиксирани главини или т.нар. фиксита. За никого не е изненада, че това е тенденция, дошла от Запад и на пръв поглед човек би си казал „поредните хипстъри“. Но имат ли фикситата предимство пред шосейните велосипеди?

Първата и може би най-съществена разлика между фикси и шосейно колело е в задната главина на велосипеда. Тя няма свободен ход. Това означава, че когато велосипедът е в движение, педалите се въртят. Ако педалите спрат да се въртят – велосипедът също спира. Няма го свободното спускане по „Драган Цанков“ с отпуснати крака върху педалите. Задната главина е фиксирана. От там и името – „фикси“. Поради тази причина фикситата често нямат спирачки. Вместо това, велосипедистът трябва или да намали оборотите, с които върти педалите, за да намали скоростта си постепенно, или да спре да върти, което рязко спира задната гума, а резултатът е контролирано приплъзгане, или „скидване“ (от skid – плъзгане, занасяне).

Другата особеност на фиксито е, че то има само 1 скорост. Разбира се, размера на венците зависи напълно от велосипедиста. Изборът може да зависи от стила на каране, целите, които си поставяш, теренът, по който ще караш и т.н. Една разумна комбинация би била 42/15 (42 зъба на предния венец, 15 на задния). Това е скорост, която позволява сравнително лесно преминаване на малки изкачвания и спускания (не забравяйте, че на спускане пак трябва да се въртят педали!) Много подходяща за София, като изключим условията на пътищата.

fixie2

Също важна разлика между фиксито и шосейния велосипед е геометрията на рамката. Например ушите на фиксито са хоризонтални, а не вертикални, както при шосейката. Това позволява на задната гума да се настройва назад, за да може веригата да е винаги опъната. Друга особеност на геометрията при фикси велосипеда е по-голямото разстояние от средното движение до земята. Това е изключително важна разлика и произхожда от нуждата на фиксито постоянно да се въртят педалите. Ако педалите са по-ниско, както при шосейните велосипеди, при по-остър завой, те биха опирали в земята, което на свой ред може да доведе до некомфортен контакт със земята.

ushi

Поради тази причина, от Velocafe силно препоръчваме да не се занимавате с преобразуване на шосеен велосипед във фикси. Ако имате желание да си сглобите фикси, оглеждайте се за пистови рамки. И тъй като споменахме за пистови рамки, редно е да разкажем от къде тръгва манията да се карат фиксита.

Всички особености на фиксито, които споменахме до този момент, всъщност са характеристики на пистовите велосипеди. Велосипедите, които се карат единствено в колодруми. Всяка една от особеностите на този тип колела е съобразена с нуждите на каране в колодрум. Педалите са по-високо заради стръмните възвишения в двата края на пистата, велосипедите нямат спирачки, защото просто няма препятствия, заради които трябва да се спира и т.н. На този етап става ясно, че карането по писта няма нищо общо с карането по шосе. Пистовите велосипеди обикновено карат на по-ниска предавка от преобладаващата такава в шосейното каране, но броят завъртания, който пистовите състезатели правят е феноменално по-голям – около 140 ротации в минута при 60 км/ч, в сравнение с около 100 ротации за същата скорост при шосейно колоездене. За шосеен велосипедист не е трудно да достигне 140 ротации на къс спринт, но когато трябва това темпо да се поддържа в продължение на няколко обиколки на писта, става ясно, че са нужни усилени тренировки за постигането на такъв резултат.

fixie2

Вероятно това е една от причините пистовото колоездене да премине на улицата, под формата на фиксита. Ефекта от постоянното въртене на педалите върху физиката на велосипедиста е осезаема. Достойно предимство на фикситата пред шосейките е по-прекия усет за повърхността на пътя. Това прави фиксито една идея по-надеждно върху мокри и заледени участъци. „По-твърдата“ връзка между велосипедиста и фиксито дава усещане за по-голям контрол на пътя, а постоянното въртене на педалите бързо се превръща в навик, който помага да въртиш по-плавно и по-ефикасно.

От друга страна, разбира се, фиксито е далеч неподходящо за каране на дълги разстояния, а условията на инфраструктурата в България прави избора на фикси най-малко спорен. Все пак ако изберете да карате фикси, било то от хипстърия или защото вярвате, че е по-ефикасно, помнете, че трябва да имате предна спирачка, за да избегнете неприятни конфронтации с органите на реда.

fixie3

 

Velocafe.bg
  • Страхотна статия 🙂

Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори