Полезни съвети срещу проблеми със стомаха по време на каране

Справете се с болките в стомаха, подуването и образуването на газове с тези няколко съвета

Изпитването на стомашни болки по време на по-дълготрайно колоездене за съжаление е често срещано при повечето хора, но не би трябвало. Имате газове, подут корем, спазми и киселини? Може би ви звучи като обичайната реклама по телевизията, но не е нужно да купувате хапчета. Всичко описано по-горе обикновено е причинено от няколко прости неща, освен ако нямате сериозни здравословни проблеми, и могат да бъдат отстранени, като по този начин карането ще бъде по-малко болезнено за вас (и колоездачите зад вас, ако газовете са проблемът).

Проблемите със стомаха са често срещани при колоездачите, защото тежкото каране е необичайно преживяване за телата им. Подуването на стомаха – това неприятно усещане е причинено от натрупването на газове. Експертът по спортна медицина д-р Майкъл Рос казва, че това се дължи на бактериите в дебелото черво, преработващи захарите. „Когато тренирате, до червата ви не достига достатъчно кръв за нормалното им функциониране, защото по-голям приток отива към сърцето и мускулите ви“. Което означава, че преработката на храната се забавя значително и съдържанието на дебелото черво остава там за по-дълго време, което води до образуването на газове. Вие упражнявате все по-добре тялото си с тренировките, но червата ви не получават същата полза от упражненията ви, както сърцето и белите ви дробове.

Ето какво доктор Рос е научил за превенцията и лекуването на храносмилателните проблеми от 16-годишния си опит на работа с професионални колоездачи:

Сменяйте позицията

Някои хора получават киселини или силни стомашни болки, защото храната не е обработена и не се придвижва по храносмилателната система. Ако установите, че стомахът ви боли повече, докато карате шосейното си колело, в сравнение с малко по-изправеното положение при планинско колело, може би е време да вземете мерки за промяна на позицията върху шосейното си колело, така че да е малко по-щадяща. Наведената позиция може да води до намаляване на потока на кръв, в такъв случай я направете малко по-комфортна, така че да се облекчи натиска върху средната част на тялото или сменяйте позициите върху седалката по време на по-дълго каране.

Избягвайте преяждането

Доктор Рос казва, че основните причини, с които се среща при колоездачите е това, че ядат прекалено много. „Колоездачите си мислят, че се нуждаят от 4000 калории. Бил съм свидетел на разговори между тях, на които чувам колко много ядат тези спортисти и си мисля – Господи, та вие можете да се възползвате пълноценно само с малка част от това количество“. Според него повечето неща, с които се хранят хората са твърде тежки и трудно се абсорбират, затова те напускат по-бързо стомаха им. Поради тази причина колоездачите често се оригат, имат газове и коремите им са подути. За да избегнете това се уверете, че вашият енергиен прием съответства на вашето каране, като смятате приблизително по около 400 калории на час. Повечето хора си мислят, че трябва да се тъпчат с бял ориз с яйца и бекон преди и по време на каране, но в тях има твърде много калории. А ако искате да повишавате натоварването, ще трябва допълнително да намалите храната, тъй като ще е още по-трудно да се обработи в червата.

Cycling Vegan

Пийте достатъчно течности, докато се храните

Приемането на точното количество храна е много полезно, но то също може да навреди на вашето каране, ако не приемате достатъчно течности, заедно с храната. Разреждането на въглехидратите е това, което дава възможност на стомаха да ги усвои и предпазва от подуване на корема. Ако искате всичко да е наред, трябва да сметнете правилно колко храна и течности да приемате. Най-добре е около 5% въглехидрати, като на 5гр. въглехидрати трябва да изпивате по 100мл течност (за предпочитане вода). Например, ако ползвате енергийни гелчета, които обикновено са по около 30гр. трябва да изпиете около 600мл вода.

food-for-ride

Придържайте се към изпитаното

Ако сте склонни към проблеми със стомаха по време на колоездене, не е добра опция да експериментирате и да пиете различни напитки всеки път. Намерете най-подходящите течности или изотонични напитки, които ви влияят добре и се придържайте към тях. Съставките в различните изотонични напитки могат да ви изиграят лоша шега при по-дълго каране.

Направи го както трябва

За съжаление, ако започнете да се подувате по време на каране нямате много какво да направите. Д-р Рос се шегува: „Върнете времето назад и оправете нещата. Ако нямате машина на времето под ръка, по-добре приемете по-голямо количество чиста вода или електролит, но без добавени въглехидрати, за да се разреди съдържанието в стомаха и да се регулира работата му. Но имайте предвид, че подобрението няма да дойде бързо. За да облекчите част от болките, може да намалите малко темпото или да спрете и да отидете до тоалетна, дори да не усещате нужда да ходите. Учудващо, някои колоездачи смятат, че това просто да спрат за минутка, да се разтегнат и поразтъпчат за малко или дори да полежат известно време, би помогнало за възобновяване на правилната работа на храносмилателната им система.“

Говорете с вашия лекар

Д-р Рос предлага да отидете на лекар, ако болките не изчезват след като свърши карането ви или коремът ви боли, дори след като сте спрели да си починете. Особено докато се храните или ако имате кръв в изпражненията, значи стомахът ви има сериозна нужда от помощ.

Не се лекувайте без лекарска препоръка

Приемането на лекарства без рецепта като Tylenol например изглежда като добро и бързо решение за момента, но може да доведе до по-сериозни проблеми след това като доведат до проблеми с бъбреците. Не е за предпочитане да се приемат противо-възпалителни средства, тъй като те могат сериозно да разстроят стомаха ви.

Ако не се справяте с болките, карайте в края на групата

Понякога просто трябва да приемете, че имате болезнено каране, но това не означава, че трябва да се приберете вкъщи. По-добре карайте зад останалите и по-добре те да цепят въздуха ви, без вие да се напрягате допълнително. Д-р Рос казва – Оставете всички други да карат пред вас. Всеки, който е ял не както трябва вечерта преди каране знае за какво става дума и какво е чувството.

1430838226613-5fow5dri1s7k-700-80

Лично аз тествам горепосочените съвети от около два месеца и мога да кажа, че са доста полезни. Допреди това за дълги карания по 200 км и повече смятах за правилно да се натъпча до козирката с храна преди и по време на ядене. Дори съветвах приятели за същото. Всъщност оптималното, а не максималното количество храна е това, което ще ви даде сили да карате много по-бързо и да стигнете по-далече.

Източник: bicycling.com

Цветан Близнаков

Цецо е един от най-запалените шосейни колоездачи. Той използва всяка свободна минута, за да кара из пътищата на България, а през уикенда рядко ще го откриете в София. Голямата му страст са бреветите, като още в първата си година мина всички бреветни дистанции от 200 до 1200 км, а през 2015 изпълни една своя голяма мечта. Той участва в най-популярния бревет в света – Париж-Брест-Париж и в рамките на по-малко от 80 часа измина внушителните 1230 км. Цецо пише статии, с които има една-единствена цел – да запали колкото се може повече хора да карат колело и да осъзнаят, че всеки може да стигне до неговите постижения, нужни са само желание и любов към спорта.

Повече в Съвети
1209220_164025387124822_278254309_n
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори