Кои са 5-те най-добри шосейни гуми за 2015 година

Сигурно си мислите, че изборът на шосейна гума е лесна работа. Всъщност това не е никак лесно начинание. За съжаление има толкова много разновидности от широчина на гумата, състав, основни качества, че всичко това е изключително объркващо. За щастие това също така означава, че от друга страна можете да изберете най-подходящата за вашите нужди гума.

Аргументите за избор на шосейна гума могат да бъдат разделени в няколко основни категории, които отговарят на целите на колоездачa .

Те могат да бъдат обобщени като: състезателни, за стандартни карания, всетеренни или за градски условия.

Състезателните гуми – те са произведени по-леки и еластични, за да способстват по-ниско съпротивление. Но те са по-слаби при неравности и по-лесно се пробиват, тъй като се произвеждат от по-леки съставки на гумата, с които да се постигнат по-висока скорост, добро поведение в завой и възможно най-добро сцепление. Недостатъците са, че те се износват по-бързо и не са толкова издръжливи.

Многофункционалните гуми са за общо каране се търси балансът между сцепление, скорост (съпротивление при търкаляне), стабилност, комфорт и възможност срещу пробиване на гумата. Те са идеални за тренировки, карания сред природата и карания с приятели.

Всетеренните гуми са по-тежки, при които е по-важна издръжливостта за сметка на скоростта, която се поставя на заден план. Те са произведени с усилени странични стени, усилени съставки на каучукът и здрави платове на гумата, предотвратяващи пукане и срязване.

Крайният резултат обаче е по-лошо сцепление и поведение в завои, както и намален комфорт.

Каква е разликата между камерни и безкамерни гуми?

Камерните гуми са най-масовите гуми, с които всички сме свикнали. Те са с отворен дизайн, при който налягането се задържа във вътрешната гума и се монтира върху каплата с щангички или със здрави палци и груба сила. Това са гумите, които 95% от велосипедистите използват.

Безкамерните са състезателни гуми, които са изцяло затворени. Те се използват главно от професионални колоездачи. Залепват се за обръча на каплата със специална смес, като за целта се изискват майсторски умения. Тези гуми не се използват от обикновените колоездачи, заради трудния им монтаж, а също така и заради проблемите, които може да имат, ако спукат гума (задължително ще е нужна резервна външна гума).

Най-популярните гуми сред камерните са многофункционалните. Те са оптималните гуми за средностатистическия колоездач, предлагащи прекрасно поведение и издръжливост. Това е нашият избор за 2015 година за колекцията от доказани представители.

  * забележка: Гумите се променят с всяка година, така че моделите, обозначени в нашата система от предходни години за актуални и на разположение.

1. Hutchinson Fusion 3

Марка: Hutchinson
Модел: Fusion 3 Kevlar Pro Tech
РАЗМЕР: 700×23, 25мм
ТЕГЛО: 210 грама (23мм), 220 грама (25мм)
КОНСТРУКЦИЯ / СЪСТАВ: Тройно съединение
TPI: 127
ЗАЩИТА срещу продупчване: Kevlar Pro Breaker Tech защита
Други версии: Road Tubeless, X-Light

Fusion 3 е многофункционална гума за спортно каране, произведена чрез интересна технология. Този модел съдържа Кевлар в корпуса, който предотвратява пробив и тройно съединение на каучука, което позволява по-ниско съпротивление при търкаляне и добро сцепление, което не ви жертва пробега на гумата. Налягането от 127 TPI загатва за гъвкавостта на корпуса и представя добро съотношение на съставките в гумата.

Тази гума се представя на прилично ниво по отношение на скорост и сцепление, като е достатъчно лека, за да е очевидна разликата при катерене с някой по-базов модел гума.

Издръжлива и сравнително евтина многофункционална гума.

2. Schwalbe Durano S

Марка: Schwalbe
Модел: Durano S
РАЗМЕР: 700x23mm
ТЕГЛО: 225 грама
КОНСТРУКЦИЯ / СЪСТАВ: Двойно съединение
PSI: 85-145
ЗАЩИТА срещу продупчване: RaceGuard
Други версии: Durano, DD, Plus (също за електрически колела и tubular)

Durano е чудесна базова гума за шосейно колоездене, а „S“ версията е по-високо ниво гума с по-лек и бърз корпус в сравнение със стандартния модел. Теглото тук отговаря на категорията, но това, което изключително впечатлява при тази гума е истинската и мултифункционалност. Schwalbe са успели да създадат гума с комфортен и гъвкав корпус с великолепна ротация, която е с изключително дълъг пробег.

Карал съм с тези гуми няколко хиляди километра през горещо субтропично лято и влажна зима, и съм впечатлен от състоянието им до момента (само едно спукване, да чуна на дърво).

Недостатъкът е, че те са достъпни само в широчина 23мм, което е разочароващо, като се има предвид сегашната тенденция за по-широки гуми. Ако сте доволни обаче от тази дебелина на гумата, ще откриете достъпна гума, която е с дълъг живот и отлично сцепление.

   * ЗНАЕШЕ ЛИ? – Камерните гуми се произвеждат чрез две различни технологии. Сгъваеми и гуми с обръч. Вторите са по-евтини, тежки и обикновено са произведени с по-опростена смес на каучука, отколкото сгъваемите. Всички гуми, които сме включили тук в класацията са сгъваеми модели и това е, което със сигурност препоръчваме.

3. Continental GP4000 II

Марка: Continental
Модел: Grand Prix 4000s II
РАЗМЕР: 700х20, 23, 25, 28mm
ТЕГЛО: 185, 205, 225, 260 грама
КОНСТРУКЦИЯ / СЪСТАВ: BlackChili
PSI: 130-160, 110-120, 95-120, 95-115
ЗАЩИТА срещу продупчване: Vectran Breaker
Други версии: Attack / Force, TT, Supersonic, 4-Season, GT

В продължение на много години това беше гумата, използвана от почти всички колоездачи. Попитайте колкото искате колоездачи коя е най-добрата гума за шосейно колоездене по всички възможни критерии и всички до един ще ви кажат, че това е Grand Prix 4000s и то с основание. Тази гума се характеризира със съединението BlackChili, което дава много добро сцепление.и издръжливост (макар да съм чувал от някои, да има впуквания, но след много, много каране!)

С огромен диапазон на размери на разположение, можете да получите от широчина, характерна за старите карачи – 20мм, та чак до съвременната 28мм (дотолкова, доколкото рамката позволява, разбира се). Теглото е изключително важно също – 23мм тежи около 200гр.

Милиони любители колоездачи няма как да грешат. Това е велика мултифункционална гума!

4. Michelin Pro4

Марка: Michelin
Модел: Pro4 Service Course
РАЗМЕР: 700х 20, 23, 25mm
ТЕГЛО: 185, 200, 215 грама
КОНСТРУКЦИЯ / СЪСТАВ: BiCompound (Двойно съединение)
PSI: 87-116, 73-109
ЗАЩИТА срещу продупчване: Anti flat belt, HBProtection
Други версии: Comp Limited Service разбира се, Comp Service Course, Endurance and Grip

Друг популярен представител сред стандартните камерни шосейни гуми е Michelin Pro4. Подобно на другите гуми, поместени тук, тя е на разположение в много разновидности на модела, вариращи от леки „Състезателни“ модели до „Издръжливи“, които се понасят доста сериозна експлоатаиция.

Service Course се отнася повече към състезателните, отколкото до други гуми и е изключително лека – 200гр. за 23-милиметровата версия. Недостатъкът е, че не е достатъчно издръжлива в другите модели и и следователно са по-склонни към спуквания. Същевременно представянето е по-слабо, сцеплението не е на ниво и има ниско съпротивление при въртене.

5. Vredestein Fortezza

BRAND: Vredestein
MODEL: Fortezza Senso All Weather
РАЗМЕРИ: 700×23, 25mm
ТЕГЛО: 225, 240g
КОНСТРУКЦИЯ/СЪСТАВ: TriComp (тройно съединение)
PSI: 87-145, 87-130
ЗАЩИТА срещу продупчване: Excellent Protection
Други версии: All Weather Superlight, Xtreme Weather

Ако Pro4 е по-близо до състезателна гума, то Fortezza Senso е по-близо до всетеренна и всесезонна гума (както се разбира и от името). Тази гума замества ветеранът TriComp, въпреки че тя запазва същата технология и е с подобно качество. Гумите Vredestein не са евтини, но със сигурност плащате за качество и дълготрайна експлоатация.

Това не се очертава да е най-добрата шосейна гума, но все пак не се продава за състезателна, дори да стои във високия клас на Vredestein. Fortezza се опитва да съчетае сериозна защита срещу пукане, корпус, устойчив на различни атмосферни условия, като се запазват сцеплението и устойчивостта през цялата година (и, да, тя ще издържи цялата обиколка на Слънцето!). Тройното съединение на каучукът е проектирано да създава закръглен профил на гумата, а не ъгловат, което се явява чест проблем при по-меките гуми.

Почти невъзможно е да се каже коя е най-добрата гума в тази колекция. Макар че има различни варианти (дори при тези гуми, които са проектирани за един и същи тип каране), всички ще отговорят на желанията на средния колоездач, който търси прилични гуми, с които да обуе велосипеда си.

Цветан Близнаков

Цецо е един от най-запалените шосейни колоездачи. Той използва всяка свободна минута, за да кара из пътищата на България, а през уикенда рядко ще го откриете в София. Голямата му страст са бреветите, като още в първата си година мина всички бреветни дистанции от 200 до 1200 км, а през 2015 изпълни една своя голяма мечта. Той участва в най-популярния бревет в света – Париж-Брест-Париж и в рамките на по-малко от 80 часа измина внушителните 1230 км. Цецо пише статии, с които има една-единствена цел – да запали колкото се може повече хора да карат колело и да осъзнаят, че всеки може да стигне до неговите постижения, нужни са само желание и любов към спорта.

Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори