Оправданията ти да не караш колело

Всички сме чували по милион пъти колко е хубаво да се кара колело. Здравословно е, начин за ефикасно придвижване, забавно е, щадящо околната среда и т.н. И все пак много хора продължават да си намират оправдания да не го правят. Ето 5 от тях.

5. Пътните инциденти

Да, това е може би първото, което ви хрумва, когато се замислите за придвижване с велосипед в града. Особено ако този град е София. Повечето велоалеи са просто различно боядисана част от тротоара, а шофьорите по-скоро ще ви прегазят за повече точки, отколкото да ви направят път.

Не ни помагат и медиите, които наскоро тръбяха, че произшествията с велосипеди тази година са се увеличили с 30%. Жалко, че не взимат предвид и увеличението на потреблението на велосипеди в България.

Тази година в автомобилни катастрофи са загинали 600 души. За периода 2000 – 2010 загиналите са над 10 хил. души. Наясно сме, че трудно може да се прави сравнение между инцидентите с велосипед и автомобил, тъй като вторите са по-масово разпространени като превозно средство. И да, знаем какво ще кажеш – „това, че пътните инциденти с автомобил са толкова много, не прави карането на колело по-малко опасно“. Но все пак, колкото повече хора се придвижват с велосипед, толкова по-безопасно ще става. Шофьорите ще свикнат да се съобразяват, а и автомобилите ще намалеят.

4. Кражбите

Всяка седмица във Фейсбук, виждаме снимка на откраднат велосипед. В редки случаи, велосипедите биват намерени и върнати на собствениците им. В останалите случаи полицията далеч не се трогва от едно откраднато колело. Защо тогава да си купите хубаво колело, с което да ходите на работа?

Първо, не подценявайте мястото, където си оставяте колелото. Предполагате, че е осветено и за това никой не може да ви го вземе? Има камери? Оставили сте го във входа на блока? НЕ. Винаги го заключвайте. И то не с 5- милиметрови заключвалка, само през гумата.

Ако искате да запазите велосипеда си за по-дълго, вземете си надеждна заключвалка, най-добре от плътна стомана (U-lock). Ползвайте две заключвалки. Връзвайте го през гумата и през рамката. През двете гуми. В крайна сметка, сами си преценявате, според цената на велосипеда и привързаността ви към него.

Ако все пак не се чувствате достатъчно сигурни да оставяте велосипеда си добре заключен, има вариант да го застраховате против кражба или пък да си вземете GPS приемник, който се поставя на колелото.

3. Времето

За много хора, лятото е единственият сезон, подходящ за каране на колело. Това обаче не е така. При добро желание, може да се кара 9 месеца в годината. Изключение прави периода от средата на Декември до средата на Март, когато обикновено се задържа снежна покривка в града (макар, че за някои хора и това не е проблем).

Периода Април – Май и Септември – Октомври са може би най-приятните за придвижване с велосипед. Като изключим особено студените дни, придружени с дъжд и вятър, хладното време е по-добър вариант от непоносимите летни жеги.

2. Разстоянието

Лошата новина е, че дългото разстояние може да е проблем за теб. Добрата новина е, че колкото повече ползваш колелото си, толкова по-малко ще ти прави впечатление разстоянието. Какво по-хубаво от това да си на Народния, да ти звънне приятел от Южния парк и след 20 мин. да си при него с колелото?

Дългите разстояние започваш да ги приемаш за даденост, защото краката ти заякват и вече не ти е проблем да въртиш педалите 30 минути.

Човек много лесно свиква със свободното придвижване и лично ние много страдаме зимата, когато навали сняг и изведнъж се налага да ходим пеша или с градски транспорт.

1. Инфраструктурата

Вече споменахме за проблема с велоалеите. Да, все още няма велоалеи навсякъде. Да, малко калпаво са направени. Но преди 5 години единствените велоалеи в София бяха тази на Витошка – буквално две боядисани жълти ленти и тази по Евлоги и Христо Георгиеви. Днес в столицата има 35 км велоалеи като плановете са да се разширят до 100 км в близкото бъдеще.

Оправданието за липсващите велоалеи е пример за „слагане на коня преди каруцата“. Ако повече хора започнат ежедневно да се придвижват с велосипед, натрупалата се маса велосипедисти няма как да бъде игнорирана. Условията ще се подобрят постепенно с увеличаване броя на велосипедистите.

 

Изводът е, ако ти се кара колело в града, искаш да ходиш на работа с колело и т.н., не си измисляй оправдания да не го правиш. Ако някоя от горните точки те спира, просто не ти се кара толкова. Нищо, има време.

Velocafe.bg
  • bore

    „а шофьорите по-скоро ще ви прегазят за повече точки“ – това просто не е вярно. Разбирасе има идиоти, но повечето шофьори се съобразяват с велосипедистите и нямат никакво агресивно отношение към тях. Не мисля, че помагате на вело-каузата пишейки подобни неверни митове
    „Какво по-хубаво от това да си на Народния, да ти звънне приятел от Южния парк и след 20 мин. да си при него с колелото“
    Хора, за 20 мин се изминават 6-8 км в града,извън града – 10-12 км. От Народният театър до Южния парк са МАКСИМУМ 10 мин.

  • Благодарим за мнението!

    1. Уточнили сме, че шофьорите стават все по-предпазливи спрямо велосипедистите и все повече свикват с тях. Не знаем до колко е мит, написахме това от личен опит.
    2. Съгласни сме, ние го минаваме за 6-7. Все пак решихме да не се правим на велики и да завишим времето, за да се доближим повече до средния градски карач.

    Благодарим за мнението още веднъж!

Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори