Много нови велоалеи в периода 2016-2019 обещават от Столична община

Във вторник се проведе работна среща по програмата за развитие на велосипедния транспорт по инициатива на главния архитект на Столична община Здравко Здравков.

В обсъждането взеха участие неправителствени организации, представители на колоездачни клубове, експерти от Направление “Архитектура и градоустройство” и Столична община.

Главният архитект, който встъпи в длъжност на мястото на Петър Диков преди половин година и спечели конкурса за нея с концепцията си София да стане зелен град.

Едни от главните аспекти в нея са центърът на София да се насити с хора, а не с автомобили, като на първо място именно е да се постигне мобилност и промяна в модела на придвижване от врата до врата с лек автомобил, постигането на което ще стане чрез изграждане на качествени трасета на обвързана велосипедната мрежа, която осигурява критериите за безопасност и придвижване в града.

Една от целите му е да се освободи историческият център за велосипедно и пешеходно придвижване, да се създаде нова градска култура за ползване на обществените пространства, които да се наситят с хора.

Постигането на всичко това е ясно на всички, че ще отнеме много време, след като в по-голямата си част архитектурата на София не позволява мащабни промени, но експертите от Столична община правят всичко възможно за постигането на програмата си и представиха плановете за над 20 нови велоалеи или свръзки между текущи, които са конструирани и гласувани за изпълнение през следващите три години. Целта е в дългосрочен план да се изгради една цялостна велосипедна мрежа, която ще позволи на хората да се придвижват до всяка точка на града, което би позволило на много граждани да слязат от автомобилите си и да се качат на велосипеди, които да използват за работа, туризъм и хоби.

Ефектът от което би бил много по-спокоен град със значително по-чист въздух.

Сред по-мащабните проекти са: велоалея от кв. Лозенец, която да се изгради покрай река Драгалевска с цел – по-безопасно стигане до полите на Витоша; Няколко в квартал Овча Купел, които да бъдат връзка до бъдещите метростанции; Няколко други велоалеи, съответно извеждащи колоездачите по бул. Ботевградско шосе и по бул. Шипченски проход през ж.к. Дружба на изток, по старото железопътно трасе от гара Пионер през кръговото на 4-ти километър до зала Арена Армеец;
Една от надлез Надежда по бул. Рожен до Илиенци, няколко в ж.к. Люлин и центъра на София.

След откриването на красивата велоалея около езерото Панчарево, плановете са да се изгради дотам продължение на съществуващата от ж.к. Младост, като в по-дългосрочен етап се обмисля отвеждането през кв. Изток до Борисовата градина. На срещата беше предложен точно такъв план от сдружение „Велоеволюция“.

%d0%b2%d0%b5%d0%bb%d0%be%d1%81%d0%b8%d0%bf%d0%b5%d0%b4%d0%b5%d0%bd-%d0%bb%d1%8a%d1%87-%d0%be%d1%82-%d0%bc%d0%bb%d0%b0%d0%b4%d0%be%d1%81%d1%82-%d0%b4%d0%be-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%8a%d1%80%d0%b0

 

Експертите от Столична община и Центъра за градска мобилност изявиха желание за по-чести срещи с представители на неправителствени организации с цел по-успешна работа и намиране на най-добрите решения за изграждане на цялостна и качествена велосипедна мрежа, каквато е заявката на арх. Здравко Здравков.

Както казват сами от Направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община:

„Програмата за развитие на велосипедния транспорт на територията на Столична община за периода 2016 – 2019 г. се изработва във връзка с необходимостта от изготвяне на програма за следващ период и съгласно Заповед № СОА16-РД91-320/ 18.07.2016 г. на Кмета на Столична община.
Велосипедният транспорт и свързаната с него инфраструктура е част от транспортната система на града, осигуряваща мобилността на гражданите и активните връзки, които са ключови за развитието на града. Колкото по-адекватна е транспортната система към нуждите и проблемите на съвременната урбанизирана среда, толкова по-големи са гаранциите за успешно и устойчиво транспортно развитие в полза на гражданите и обществото.
Развитието на велосипедния транспорт е част от транспортната политика на устойчива мобилност на Столична община. Заложените в програмата цели ще бъдат съобразени с реалните условия и възможности на града, като бъдат подсигурени правата на всички участници в движението, в т.ч. на пешеходците. Наред с изграждането на градската транспортна инфраструктура се реализира и велосипедната инфраструктура, предназначена за целите и нуждите на велосипедния транспорт. Съществуващата велосипедна мрежа и съпътстващата ѝ инфраструктура се допълва, разширява и развива за постигането на цялостна, непрекъсната, функционална и безопасна веломрежа в градска среда.“

Ние самите се надяваме всички тези обещания да се изпълнят, защото три години ни се струват голям период, но всъщност времето минава изключително бързо и със сигурност до 2020г. колоездачите в столицата ще се увеличат с поне 50% от сегашния момент. И колкото по-добри възможности за придвижване имат хората с колела, толкова повече софиянци ще слязат от автомобилите си.

А това е допирната точка в мисиите ни с администрацията на Столична община – ВСЕ ПОВЕЧЕ ХОРА ДА СЕ КАЧАТ НА ВЕЛОСИПЕДИ!

%d1%80%d0%b0%d0%b1%d0%be%d1%82%d0%bd%d0%b0-%d1%81%d1%80%d0%b5%d1%89%d0%b0-%d0%bf%d0%be-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b0

Цветан Близнаков

Цецо е един от най-запалените шосейни колоездачи. Той използва всяка свободна минута, за да кара из пътищата на България, а през уикенда рядко ще го откриете в София. Голямата му страст са бреветите, като още в първата си година мина всички бреветни дистанции от 200 до 1200 км, а през 2015 изпълни една своя голяма мечта. Той участва в най-популярния бревет в света – Париж-Брест-Париж и в рамките на по-малко от 80 часа измина внушителните 1230 км. Цецо пише статии, с които има една-единствена цел – да запали колкото се може повече хора да карат колело и да осъзнаят, че всеки може да стигне до неговите постижения, нужни са само желание и любов към спорта.

  • Камен Коев

    Супер! И аз очаквам още много, много велоалеи! Мммммммммм… Ама да са и достатъчно широчки, така че да не се сбутваме, когато се разминавам с колеги-колоездачи. 🙂

Повече в Съвети
1209220_164025387124822_278254309_n
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори