Как велосипедът промени мястото на жената в обществото

Днес е осми март – подходящ ден да купим цвете на жените около нас и да осъзнаем тяхното значение в нашия живот. Това обаче е не само ден, в който да купим няколко букета, а ден, в който трябва да се замислим за тяхното място не само в нашия живот, но и в обществото ни. Сега модерните общества са далеч по-напред в стремежа си да постигнат равенство между половете, но преди 150 години ситуацията е била коренно различна. С течение на времето нежната половина на човечеството получава право да гласува и се утвърждава идеята за модерната жена, която може да прави каквото си поиска, а не е длъжна да е домакиня, която е само опора на съпруга си.

В борбата за правата на жените много фактори играят роля, но изглежда за Сюзън Б. Антъни, една от най-известните активистки за правата на жените през 19-ти век, най-важната предпоставка за последвалите събития е не друго, а колелото.

За да разберем какво има тя предвид, трябва внимателно да проследим развитието на велосипеда и начина, по който обществеността гледа на него. В средата на 19-ти век колелото е рядко срещано явление, като то изглежда по доста по-различен начин от съвременната му версия.

То има високо предно колело, което създава големи проблеми на управляващия го – дискомфорт при каране, липса на баланс и значително по-болезнено падане в случай на такова. Колелата по това време се карат само от мъже, а причината е не само мястото на жените в обществото, а най-вече тяхното облекло. По това време жените ходят с големи рокли и поли във викториански стил и качването на велосипед се оказва невъзможно за тях. Едва с появата на безопасното колело, измислено от Джон Кемп Старли през 1895, се появява възможност това да се промени. Това е първото колело, наподобяващо съвременния велосипед.

С появата на новото безопасно колело, велосипедът се превръща в невероятно удобно и модерно транспортно средство. Започва масово производство в големи размери и продажбите се увеличават с всяка година. Само през 1897 година в САЩ са продадени над 2 милиона велосипеда. Новата мания неизбежно повлиява и на жените – с голяма и тежка пола трудно се кара велосипед. Това постепенно води до промяна на женската мода като все повече жени смятат, че трябва да заменят помпозния си стил с панталони, за да могат да се възползват от новото изобретение. Женската мода бързо става далеч по-практична и много от жените започват да кръстосват улиците. Реакциите невинаги са позитивни и много вестници по това време пишат колко неприемливо е жените да се обличат така и дори смятат за неморално това на жените да се позволява да носят панталони. Редица доктори излизат с изследвания, че карането на колело не е здравословно за жените и може да им навреди в опит да върнат жената в познатата ѝ среда – домът.

Новата мода и възможността да бъдат значително по-мобилни невероятно много помагат на движенията за права на жените като променят коренно начина на живот на модерната жена. Дава им възможността да преминават по-големи разстояния и да се срещат в по-големи групи. И им дава най-вече независимост, каквато до този момент нежният пол не познава. Антъни казва дори че жените се приближават до правото си да гласуват, седнали върху велосипеда.

Интересен е фактът, че колкото и естествено да ни се струва да караме велосипед всекидневно, все още има хора по света, които нямат това право – жените в Иран и Афганистан например срещат огромни трудности, като колоезденето от жени се смята за неморално, а често пъти те дори биват арестувани за това си действие.

Честит осми март, дами, карайте си колелата и се наслаждавайте на свободата, която карането ви носи!

Автор: Радослав Евтимов

Velocafe.bg
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори