Как холандците се превърнаха в колоездачна нация (видео)

Един документален филм, в който ще видите как как холандците спират да използват колите си и се превръщат в колоездачна нация:

Преди Втората световна война всичко било по-различно

В момента Холандия е начело в класацията по колоездачи на глава от населението. Ако сте имали шанса да посетите тази държава, то със сигурност сте забелязали силно развитата мрежа от велоалеи, независимо за коя част на Холандия говорим. Изглежда, все едно винаги е било така. Но това всъщност не е съвсем вярно. Преди Втората световна война алеите далеч не приличат на това, което са в момента. Първо, не са толкова разпространени, а там където все пак ги има, са много по-тесни, на места дори непригодни за велосипедисти. Второ, не са свързани помежду си и не образували цялостна мрежа.

Когато населението стане заможно, си купува кола

След Втората световна война икономическото състояние на Холандия постига небивал растеж. Между 1948г. и 1970г. средните приходи нарастват с 222%. Едва 10 години след края на войната е отчетен забележителен растеж на пътуванията с кола. Улиците в Холандия съответно не са пригодени за такъв натоварен автомобилен трафик. Предприемат се мерки, за да се осигури на увеличаващия се брой автомобили необходимото пространство. Разрушени са сгради, площади са превърнати в паркинги, дори някои от иначе малкото велосипедни алеи са премахнати. В крайна сметка в новите развити райони все повече пространство се пригодява за нуждите на автомобилите.

След Втората световна война: повече автомобили – повече жертви

Промените между края на Втората световна война и 1970г. добиват драматичен развой. Средно изминати километри с кола нарастват от едва 3,9 км. през 1957г. до 23,2км. през 1975г. Освен това процентът на колоездачите стремглаво намалява с по 6% на година. През този период все повече хора загиват в следствие на катастрофи. Според статистиката през 1971г., жертвите били 3300, като 400 от тях били деца. Това отприщва вълна от протести, които се борят за по-безопасни пътища. Това обществено недоволство било подкрепено и от една, дошла тъкмо на време, възможност – кризата с горивото от 1973г.

1975г. – повратната точка

Политиците призовават за понижаване на потреблението на енергия, без това да се отразява на качеството на живот. Започва се с Недели без коли. Холандците обособяват като пешеходни зони центровете на градовете. През 1975г. правителството финансира и първите велоалеи, отделени от уличния трафик, в Тилбург и Хага. Благодарение на тези промени, все повече хора започват да се придвижват на колела. Резултатите са на лице – от 30% до 60% нарастване на колоездачите в Хага и 75% в Тилбург.

Още по-впечатляващи са и числата, що се отнася за жертвите на пътни инциденти. Черната статистика намалява десетки пъти, а през 2010г. децата, загинали по пътищата, са едва 14.

Източник: http://www.cityclock.org

Цветина Белорадска
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори