Как да изберем велосипеда, който ни пасва най-много?

Как да изберем велосипеда, който ни пасва най-много? (част първа)

Велосипедът може да бъде един чудесен начин да изпълнявате определени задачи, да пътувате до работа и обратно, или да карате по пътеки в парка или планината, а да не говорим и за по-предизвикателни идеи като велопоходи или състезания. Колоезденето ви позволява да се забавлявате и тренирате, докато в същото време не замърсявате околната среда.

Каквото и да е вашата цел, имате няколко варианта за велосипеди, които да ви помогнат да я постигнете.

Целта на тази статия е да помогне на начинаещите и по-напредналите колоездачи, както и на тези, които не са се качвали на две гуми от дълго време, да изберат правилния тип велосипед за тях.

Към какъв тип колоездене сте се насочили?

Отговорът на този въпрос е изключително важен при избора на велосипед. Хубаво е да знаете основно по какъв терен ще карате – асфалт, пътеки или и двете. Някои велосипеди са направени специално за определен вид терени и повърхности, докато други са достатъчно функционални и адаптивни, така че само със смяна на гумите и някои малки промени да могат да бъдат използвани в различни условия.

1) Шосеен велосипед

IMG_3264-copy-1024x1024

Подходящ за: асфалтови настилки

Описание: в повечето случаи този тип велосипеди са по-леки, отколкото типичните планински или градски колела. Шосейните велосипеди са подходящи за асфалтови настилки в сравнително добро състояние, като целите на карането са горе-долу следните: придвижване, дълги преходи или велопоходи, обиколки на определени райони, състезания, и разбира се, поддържане на добро здравословно състояние. Подходящи са както за начинаещи колоездачи, така и за по-напредналите. Правилният избор на размера на този тип колела е изключително важен, като неточният за вас размер може да направи карането неприятно, да намали ефективността от въртенето на педали, дори да направи колоезденето болезнено. Някои модели са предвидени за каране в по-ниска и аеродинамична позиция, докато други позволяват и по-изправена позиция на тялото по време на каране. Не е изключено, при нужда, на такъв тип велосипеди да се монтират калници, осветителни елементи, както и чанти за пренос на стоки, т.нар. дисаги. Цените на пазара у нас варират приблизително от 700 до 2500 лева и над тази сума, при по-високите класове.

При шосейните велосипеди се наблюдават два основни вида кормила:

Drop bar (шосейно или т.нар. „овен”) кормилото е леко, аеродинамично и е много добър избор, ако искате да стигнете по-бързо или държите на ефективността при движението и високия коефициент на полезност. То също така позволява да използвате различни захвати и позиции, което предотвратява умората на определени мускулни групи, за разлика от правото кормило. По-аеродинамична позиция на каране при извитото надолу кормило (а именно с наведен кръст) обаче може да доведе до първоначални болки в гърба, ако нямате достатъчно опит или не сте особено гъвкави.

Правото (плоско, нар. още „Flat-bar”) кормило съчетава ефективността на извитото надолу кормило при шосейните велосипеди с по-изправена позиция на тялото по време на каране. Това ви позволява да стоите в малко по-изправена и отпусната позиция, така че да можете да виждате добре на пътя и евентуални опасности на него. Изправеното положение намалява натоварването на ръцете, китките и раменете. Това обаче е за сметка на по-малката ефективност (от аеродинамичен гледна точка), отколкото при кормилото от типа „овен”.

2) Планински велосипеди

IMG_3368-copy-1024x1024

Подходящ за: черни или скалисти пътеки и чакълени пътища; за асфалтова настилка също (но с гуми с по-малък грайфер).

Описание: създадени с функции за омекотяване на неравностите и по-добра спирачна система, планинските велосипеди могат да ви преведат успешно през песъчливи и кални пътеки, скали, както и неразделните по тези терени корени, неравности и коловози. Те разполагат с по-ниски скорости (позволяващи по-лесно въртене), отколкото повечето шосейни велосипеди, коeто им позволява да се справят с по-стръмните участъци. По-скъпите модели естествено са и с по-ниско тегло. Планинският велосипед може да бъде добър избор за кратки или по-дълги пътувания, защото се справя добре с дупките и неравностите по пътя, което прави пътуването по-комфортно. Въпреки това, по-малкият диаметър на гумите (26 инча) на традиционните планински велосипеди не е толкова ефективен на пътя, колкото 27-инчовите гуми на шосейните колела. За да компенсират това, в последно време много производителите на планински велосипеди залагат на 29-инчовите капли. По-големият размер на джантите и гумите осигуряват по-малко съпротивление и улесняват преодоляването на препятствия на пътя, което увеличава скоростта. И тук цените започват от около 500-600 лева и стигат до 3000 лева и нагоре.

На пазара се продават два основни типа планински велосипеди:

 Велосипедите с твърди рамки разполагат с окачването на вилката и твърда задна част, без никакви задни амортисьори или окачване. Този тип планински велосипеди са много по-евтини и по-леки, отколкото планински велосипед с пълно окачване. Велосипедите с твърда рамка са правилният избор, ако възнамерявате да карате както по асфалтови, така и по черни пътища и пътеки. Какви са недостатъците спрямо пълното окачване? Може да се каже, че не са толкова безопасни, особено на технически по-трудните пътеки; по-голямата част от натоварването от маршрута се поема от велосипедиста, а не от окачването; в някои ситуации може да се стигне до загуба на сцепление на задното колело.

Велосипедите с пълно окачване имат т.нар. „шокове” в централната част на рамката, както и окачване на вилката, което ги прави идеални за по-тежки терени или технически по-сложни трасета (стръмни, неравни, с много завои или други обструкции). Те също така позволяват по-агресивно каране, включващо повече скокове или прескачане на препятствия. Както бе споменато по-горе, велосипедите с пълно окачване са по-скъпи и като цяло по-тежки от велосипедите с твърда рамка. Не ви препоръчваме да си купувате нисък клас от този тип велосипеди, защото често имат проблеми с окачването.

3) Градски и хибридни велосипеди

IMG_0298-1024x768

Подходящи за: шосета и черни пътища или пътеки

Описание: Тези велосипеди, по-често използвани за каране в свободното време, съчетават комфорт и лекота на возенето. Те са идеални за каране в сравнително равни райони, паркове и по велоалеи. Някои модели се предлагат с по-голям размер на колелата за по-гладко и ефективно каране, както и с предно окачване. Повечето модели включват задни багажници, кошници и калници.

Ето и основните разлики между тези два вида велосипеди:

Името „градски велосипеди” е избрано изключително сполучливо. Тези модели разполагат с малко по-широки 26-инчови гуми в сравнение с тези на другите велосипеди, използвани по пътищата. Често те се предлагат с удобна седалка, която позволява каране в спокойно и удобно седнало положение. На пазара се срещат и много модели, които предлагат окачване на седалката, което поема част от натоварването, когато седнете върху него, а това способства за максимален комфорт и удобство. Някои градски велосипеди дори разполагат с вътрешни задни скорости (в главината), което улеснява поддръжката им. Цените им варират от около 600 до 1200 лева.

Хибридни велосипеди се стремят да предлагат най-доброто в света на колоезденето – комфорт на пътя и по пътеките. Докато те също имат удобна седалка, позволяваща каране в седнало положение с изправен гръб, често разполагат с окачване на вилката и/или окачване на седалката, голямото им преимущество пред градските велосипеди е по-ефективното въртене на педалите и 700-милиметровите колела, в сравнение с градските велосипеди с 26-инчови джанти. Те са добър избор, ако искате да пътувате до работа удобно и да се насладите на приятни разходки в парка. Цените приблизително се движат от 700 до 1300 лева.

4) Дамски велосипеди

IMG_0286-copy-1024x768

Подходящ за: представители на нежния пол, както и тези, които имат по-дълги крака спрямо дължината на торса

Описание: Този тип колела – които могат да бъдат шосейни, планински, градски или хибридни – разполагат с такава геометрия и съотношение на рамка, кормило и седалка, че са по-пригодени да отговарят на структурата и пропорциите на типичното женско тяло. Например, хоризонталната част на рамката на дамските велосипеди обикновено са с от 1 до 3 см. по-къси от мъжките велосипед, така че разстоянието от седалката до кормилото да е по-късо и да е подходящ за повечето жени. Тези велосипеди разполагат с команди за скоростите на кормилото, които са по-близко до хватките, така че отново да отговарят на спецификите на женската физика.

Други категории велосипеди

Колокрос велосипеди

Колокросът е нещо средно между шосейно и планинско колоездене. То представлява обиколки на трасета, които се отличават с голямо разнообразие на терена, включващ черни и асфалтови пътища, пътеки и поляни. По трасетата има участъци, където се налага колоездачите да слизат от велосипедите си и да ги носят на гръб или на рамо. Велосипедите за колокрос приличат повече на шосейните – леки, но в същото време достатъчно здрави, за да се справят с екстремните условия. Повечето от тях са с гуми с лек грайфер, за да се справят с всички видове терени.

2013-cyclocross-superprestige-hamme-zogge-55-mud-1024x682

Пистови велосипеди

Създадени за състезателни условия, тези велосипеди могат да ви дадат доста преднина на пътя в сравнение с други видове. Те са по-аеродинамичен и при тях работата с прасците е изключително ефективна, което спомага да използвате най-ползотворно вложената във въртенето енергия. Недостатъците им се изразяват в следното: при тях маневрирането е по-трудно в сравнение с другите видове велосипеди, в повечето случаи не се предлагат с извити надолу кормила (тип „овен“), по-неудобни са, особено ако нямате опит, за дълги карания.

*По-подробно за разликата между шосеен и пистов велосипед – http://velocafe.bg/razlikata-mejdu-shoseen-i-pistov-velosiped/

48cf2c837411cb95314241fcda872554

Сгъваеми велосипеди

Тези велосипеди могат да се сгъват в средата и да се поставят в специална чанта, което ги прави удобни за пътуване и съхранение у дома или в офиса. Те са леки, здрави и се сгъват бързо и лесно. Сгъваеми велосипеди също са добър избор за тези, които искат да изминат част от пътя си с градски транспорт например, а останалата с колелото си (особено удобно за хората, които живеят в крайните квартали на града).

Велосипеди с електромотор

Тези велосипеди разполагат с електромотор с батерии, който може да ви помогне при изкачване на стръмни участъци или да направят пътуването ви по-малко натоварващо. Вградени сензори в педалите следят колко силно натискате педалите или просто с един бутон на кормилото, и електромоторът бързо подпомага вашето движение.

IMG_0268-1024x768

Велосипеди с фиксирано движение („фикси“, „fixie”)

Това са велосипеди без свободно движение на веригата по венеца и обикновено имат само една предавка. По-рано свързвани само с карането на колодрум, днес фикситата се радват на особена популярност във всички по-големи градове по света и набират все повече ентусиасти, които да карат въпреки риска, най-вече заради тяхната простота, лесна поддръжка и ниско тегло.

Втора част от статията прочетете ТУК!

Velocafe.bg
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори