Най-често използваните ергогенни средства в професионалното колоездене

Ергогенните средства (от гръцки: egron- работа, gennon- пораждам, произвеждам) са обобщено понятие на всички вещества, медикаменти и средства, целящи да повишат спортното постижение отвъд границите, които могат да бъдат достигнати на базата на генетичните заложби и спортната тренировка.

Понятието ергогенни включва както разрешени, така и забранени от допинг листа средства. Най- ефективни са тези, които са сред забранените за употреба от допинг листа. В колоезденето най-често използваните ергогенни средства са :

  1. Кръвен допинг – Световната антидопингова агенция го определя като: „злоупотреба с определени техники и/или субстанции с цел повишаване масата на червените кръвни телца, което води до увеличаване на приноса на кислород до мускулите и следователно до подобряване на издръжливостта и повишаване на спортните постижения“. Най-често практикуваната техника е източване и замразяване на около 500 мл. кръв от спортиста няколко седмици преди състезанието. Ден-два преди него тя се размразява и се влива обратно. Друга техника е вливането на прясна кръв в организма на спортиста ден-два преди състезанието, взета обаче от друго лице. С кръвния допинг нормалните доставки на кислород значително се повишават, в резултат, на което се увеличава функционалността на мускулите. Използването на кръвен допинг може да доведе до сгъстяване на кръвта, сърдечен удар, мозъчен удар, инфекции, белодробна и мозъчна емболия.
  2. Еритропоетин (ЕПО) – физиологичен синтетичен хормон, който е аналог на този, който се отделя от надбъбречната жлеза. Този хормон стимулира производството на червени кръвни клетки от костния мозък. Доказано е, че увеличава максималната кислородна консумация и хемоглобина (с между 9-11%). Сред страничните ефекти при използване на ЕПО са повишаване на плътността на кръвта, повишена телесна температура, припадъци, гадене, главоболие и безпокойство.
  3. Въглехидратни подкрепления – вземането на въглехидратни подкрепления и стимулиращи смеси става непосредствено преди старта (10-15 минути), както и на определени места от дистанцията. Задачите на въглехидратния прием е предварително повишаване на резервите на организма, поддържане на достатъчен резерв от мускулен и чернодробен гликоген по време на работа, бързо и суперкомпенсирано възстановяване на гликогенните депа. По време на тренировки и състезания целесъобразно се консумират на всеки 1-2 часа енергийни напитки, съдържащи разтвор от прости въглехидрати.
  4. Растежен хормон (соматотропен хормон) – синтезира се от хипофизната жлеза и от съществено значение за растежа и нормалното развитие на човешкия организъм. Растежният хормон има анаболни свойства и спомага за разпадането на мастните депа. Анаболните му средства водят до увеличаване на мускулната маса, повишаване на мускулната сила и по-бързо преодоляване на мускулната умора. Странични ефекти от използването на този хормон са сърдечна недостатъчност, артрит, диабет, импотентност, остеопороза и др.
  5. Кофеин – ефектите от кофеина са, че повишава енергийните нива, потиска чувството на умора, подобрява концентрацията, подобрява издръжливостта, стимулира отделянето на адреналин, ускорява метаболизма. В правен аспект кофеинът не е забранен от Световната антидопингова агенция.
Деница Дянкова
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори