Ревю: Фетбайкът DRAG Tundra

В края на миналата година от DRAG обявиха, че пускат в продажба собствен фетбайк. DRAG Tundra всъщност е и първият български фетбайк, така че определено се зарадвахме на новината. А радостта ни беше още по-голяма, когато от „Веломания“ ни предложиха да изпробваме възможностите на „дебелака“.

Какво всъщност е фетбайк?

Фетбайк е планински велосипед, оборудван с огромни гуми, чиито размери надминават 26х4.0, тоест са поне два пъти по-широки от тези на обикновен байк. Фетбайковете са предназначени за каране в сняг, дълбока кал и пясък, където със стандартно планинско колело не бихте имали голям успех.

Популярността на фетбайковете нарасна значително през последните години – мания, която DRAG Tundra предвещава да пренесе и у нас.

Характеристиките на „дебелите“ колела предопределят и тяхната висока цена. DRAG заслужават похвала за добре свършената работа по отношение на съотношението цена/компоненти на велосипеда. Важно уточнение е, че DRAG Tundra би попаднал в ниския до средния клас фетбайкове.

Моделът, който изпробвахме, беше размер М (18 инча), с ниско разположен център на тежестта – подходящ за хора с ръст между 174 и 180 cm. При избора на размер следва също така да имате предвид условията, при които ще бъде карано колелото, които изискват изнесен по-назад център на тежестта и разположение на тялото върху колелото, в готовност да се подпре с крак при падане или направо да се падне настрани. А при зимно каране човек трябва да е подготовен именно за това. Но въпреки това, ако искате да карате през зимата, без да се притеснявате в какво състояние ще са пътеките, от асортимента на българския пазар към този момент DRAG Tundra изглежда най-логичният избор.

2

Ако търсите по-силни усещания през хладните месеци, този боен „твърдак“, с огромните си 26х4.25 гуми, може значително да разшири и набора от достъпни пътеки пред вас. Гумите са с алуминиеви, едностенни капли DRAG, с алуминиеви главини и с 32 на брой спици.

Имахме около десетина дни да покараме фетбайка, така че ги оползотворихме добре с няколко карания из София, качване до Витоша, както и каране на Мальовица, където изпробвахме пистата, горските пътеки и асфалтовия път.

При вида на Тундрата веднага оставаш впечатлен от огромните му размери и вътрешно си с нагласата за тежка машина. Бързо обаче се убедихме, че фетбайкът изобщо не е толкова тежък и тромав, както изглежда на пръв поглед.

За съжаление, в периода, в който Тундрата бе в нас, в София все още нямаше много сняг, така че поне в града трябваше да се задоволим с каране на сухо. Това обаче ни позволи да се убедим, че DRAG Tundra не отстъпва особено много на стандартен планински байк при карането из града. Велосипедът ускорява достатъчно бързо, а ако не гледаш гумите, наистина усещането при карането няма голяма разлика с това на други планински велосипеди.

И бързо разбираш, че с DRAG Tundra си звездата на пътя. Реакцията на останалите участници в движението е наистина много забавна. Нямаше шофьор, който да не намали, за да види по-отблизо дебелите гуми. Да отдъхнеш на някой светофар също си е невъзможна задача, все ще се намери някой, който да те разпита какъв е този велосипед – я шофьор, я колега колоездач, или пък моторист. Последните изглеждаха и най-впечатлени, като с учуда констатираха, че гумите на фетбайка са широки почти колкото тези на моторите им. А из столичните паркове упражнението се повтори и с минувачите. Направо ти иде да се изчервиш от толкова внимание. Хората се впечатляват от размера на гумите, като го сравняват с трактор, мотор, багер и други високопроходими машини. Така и трябва всъщност. В семейството на велосипедите фетбайкът, образно казано, е именно това. Изключително приятно е да чуеш подвиквания от типа: „каква е тази машина?!“, „видя ли му огромните гуми?“ и „баси големите гуми, чуек!“.

Ако търсите популярност като колоездач, DRAG Tundra определено ще ви помогне да изпълните тази мисия! 😀

Както споменахме, карането в градски условия бе при наличие на снежна покривка единствено по тротоарите, в парковете и само на по-малките улици. Можем да кажем, че „дебелакът“ определено знае как да се държи, щом стане въпрос за пресен сняг. Положението на лед е малко по-различно, но надали други гуми биха се представили по-успешно. Много приятно впечатление прави усещането, което създава карането по павета – тях просто сякаш ги няма. Въпреки липсата на амортисьорна вилка отпред, гумите изключително добре „обират“ неравностите на павета или други настилки, като плочки например, и създават едно по-комфортно возене.

На следващо място при карането в града следва да се отбележи красивият външен вид на DRAG Tundra. Основните цветове, които са използвани, са бяло и оранжево, които се съчетават изключително приятно за окото. Рамката и вилката са бели, а повечето компоненти имат оранжев елемент.

4

Обратно към характеристиките на велосипеда – моделът се предлага в три размера – М – 16 инча, L – 18 инча и XL – 20 инча. Рамката е изработена от алуминий A6+alloy, което значително спомага за намаляване на теглото – 16.7 kg. На някого това може да се стори много, но нека споменем, че само едното колело тежи може би около килограм. При движение не се създава усещане за тромавост или недозавиване, което трябва да бъде отбелязано като положителна характеристика на модела. Това, което ние отчитаме като най-голям минус на колелото обаче, е липсата на амортисьорна вилка, което в моментите, в които не тънем в дълбок неутъпкан сняг, създава лек дискомфорт. Но отново да повторим – това е един от най-евтините „дебели“ велосипеди, които можете да намерите в момента, като оборудването му напълно съответства на цената.

Колелото е оборудвано с хидравлични дискови спирачки отпред и отзад със 180 mm. дискове, които се представят сравнително добре предвид класа си (Shimano BR-M355). Седалката, кормилото, колчето и лапата са марка COX. Неприятни на пръв поглед може да се окажат компонентите по движението, които са използвани – преден дерайльор Shimano Deore, заден – Shimano Alivio, и команди Acera (2х8 предавки). Но това всъщност не бива да ви притеснява – движението и смяната на скорости са изключително плавни, бързи и удобни. Но не знаем как това ще се отрази на колелото дългосрочно, предвид постоянната нужда от смяна на скоростите, когато се кара при зимни условия.

3

Дойде ред и на зимните карания на Витоша и Рила, където вече колелото успя да разкрие истинските си мощ и способности. Големите гуми позволяват на Tundra да минава по-стабилно през неутъпкан сняг, а за по-неуверени колоездачи дебелите гуми и начинът, по който газят снега, осигуряват сигурност и стабилност, особено при по-бавно каране. В истински снежни условия – най-вече при повече спускане, можете наистина да се насладите на карането на фетбайк. Гумите много по-трудно влизат в снежни коловози, а в същото време просто мачкат снега. Като обобщение можем да кажем, че ако не сте мързеливи, не се плашите от студа и искате да карате колкото се може повече, определено си заслужава да помислите за покупка на велосипед като DRAG Tundrа.

Обобщение 

DRAG Tundrа е един страхотен велосипед, който може да ви помогне да стигнете почти навсякъде. Представя се много добре както на снежно, така и на сухо време, и със сигурност може да се превърне в любимата ви играчка. Но тук идва голямото НО – това не може да бъде основният (единственият) ви велосипед. А в допълнение на това, не е ясно колко хора са склонни да платят висока цена (която до голяма степен обаче пък съответства на предложеното качество) за n-ти велосипед. Въпреки всичко, ако трябва да синтезираме в едно изречение извода си, той е: DRAG Tundrа е страхотен зимен велосипед и всеки, който не иска да се откъсва от колоезденете в студените месеци, може да помисли за покупката на такъв.

Къде можете да си купите DRAG Tundra?

DRAG Tundra можете да намерите в магазини DragZone и онлайн на Screambikes.eu.

И за финал няколко видео клипове с DRAG Tundra:

Velocafe.bg
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори