Ревю: Велосипедът Drag Stereo Fixie 2014

В края на май от „Веломания“ се свързаха с нас с едно много приятно предложение, а именно – да изпробваме техния нов велосипед с фиксирана предавка Drag Stereo Fixie 2014

Отдавна проявяваме интерес към този вид велосипеди, а до този момент нито един български производител не се бе осмелил да пусне на пазара Fixed Gear модел, така че можете да се досетите, че на мига се съгласихме да изпробваме фиксито на Drag, с което сега ще запознаем и всички вас.

Преди това все пак да обясним накратко, що е то фикси и има ли разлика с обикновените шосейни велосипеди, тъй като не всички са запознати с този вид велосипеди.

Манията по фикситата естествено идва от запад и най-вече от Америка, където вело пощальоните ги използват за по-бързо придвижване, а състезанията с фиксита из градовете са се превърнали в култ за байкърите.

Първата и може би най-съществена разлика между фикси и шосейно колело е в задната главина на велосипеда. Тя няма свободен ход. Това означава, че когато велосипедът е в движение, педалите се въртят. Ако педалите спрат да се въртят – велосипедът също спира. Няма го свободното спускане. Задната главина е фиксирана. От там и името – „фикси“. Поради тази причина фикситата често нямат спирачки. Вместо това, велосипедистът трябва или да намали оборотите, с които върти педалите, за да намали скоростта си постепенно, или да спре да върти, което рязко спира задната гума, а резултатът е контролирано приплъзгане, или „скидване“ (от skid – плъзгане, занасяне). Другата особеност на фиксито е, че то има само 1 скорост.

Още подробности можете да видите в нашата статия: Разликата между шосеен и пистов велосипед, която ви съветвам да прочетете преди да продължите с ревюто ни.

И така, имахме 2 седмици да изпробваме Drag Stereo Fixie 2014, затова използвахме времето максимално пълноценно и мога спокойно да кажа, че през тези около 15 дни колелото рядко не е било в движение. За да ви представим повече преки впечатления от велосипеда, решихме, че ще е по-добре поне няколко различни хора да изпробват фиксито на Drag, а да ви кажа, желаещи далеч не липсваха. Основно трима души карахме колелото през тези дни като освен това още няколко приятели го изпробваха, а някои от тях дори вече обмислят закупуването му.

1velosiped-drag-stereo-fixie-2014

fixie-stereo

Цената, за която моделът се предлага у нас, е 399 лева. Практиката при подобен тип колела е горе-долу следната: някой научава за това какво е фикси и защо е такава мания навсякъде по света, започва да гледа филми на тази тема и в следващия момент вече иска да си сглоби. До преди Drag да пусне модела у нас не се продаваха нови фиксита. Всеки поръчваше части оттук-оттам и накрая успяваш да сглобиш нещо читаво за към 700-800 лева. Затова и цената ни изненада приятно. Естествено, за нея има и своите причини, но като че ли се обединихме около мнението, че за тази сума Drag Stereo Fixie 2014 е една доста добро решение. С изводите обаче по-нататък.

И ако вече сме приковали вниманието ви със снимките, ето и мненията на тримата от нас, които караха по-продължително фиксито. Смятам, че тези три мнения ще ви дадат нужната информация, дали фиксито е подходящ велосипед за вас и дали именно колелото на Drag е точното за вас и вашите нужди. Никой от нас нямаше опит с подобен тип колела, така че за всеки беше доста вълнуващо.

Започваме с мнението на Жоро, който пръв имаше честта да кара Drag Stereo Fixie 2014.

Днес от Веломания ни предоставиха първото ни колело за тестване. Отивам в четвъртък следобед, зарязвайки всички други ангажименти. По пътя натам в автобуса хората гледат странно каската и тъпата ми усмивка от предстоящата среща с „Drag Stereo Fixie 2014“.

10361402_779219858776043_4497833544724179454_n

И ето, че след известно време вече са ми сглобили точния размер рамка (56-ца).

Доколкото съм чел и слушал за предимствата на фиксито, този модел на пръв поглед покрива всичко – изключителна добра визия, изцяло опростено и изчистено. Моделът се казва Stereo, а такава е и концепцията му – червена шина отпред, синя – отзад. Гюделинът на едната част на кормилото е синя, а другата – червена. И на фона на бялата рамка наистина изглежда страхотно.

Колелото може да се кара като fixie и във вариант със свободна главина. Това е така благодарение на т.нар. „flip-flop“ задна главина, която позволява да се сменят двата режима. Жалко само, че не са сложили лостче, с което да може да се развива гумата и да може да се прави лесно и навсякъде. Но и един ключ в чантата не тежи толкова все пак.

За впечатленията от самото каране ще разкажем малко по-надолу. След като взех фиксито, първоначалните опити за тръгване и спиране граничеха с неуспех, но бързо се свиква. Пак напомням – задължително предварително сухи тренировки на някой паркинг или друго пространство, където не минават коли. И задължително с каска и някакви протектори.

Първото минаване по улица, на която имаше пешеходци, ми отговори на въпроса защо хората си взимат подобно колело. Малко суха статистика: 7/10 жени и 9/10 мъже се обръщат след колелото! А дори често се чува нещо от рода на „ААА видя ли фиксито!“. Чувството определено е приятно. Първият ден определено ми предложи предизвикателства: първо усилията да свикна със спирането, един проливен дъжд и голямото физическо натоварване, което карането изисква. Но след 15-ина плахи километри из софийските улици, вечерта се прибрах определено много надъхан да го карам пак. Препоръчвам на всеки начинаещ или прохождаш в този стил на каране, да монтира предна спирачка – ей така за всеки случай 😉

Ако не сте карали преди това фикси – НЕ тръгвайте директно по улиците. Колелото определено изисква определен период на адаптация. Особено ако го карате в „чист вид“ – без спирачки.

А сега е ред на мнението на Иван, който разказва повече и за техническите спецификации на велосипеда:

Моите три дни с Drag Stereo

10452383_779219872109375_1076648461099567286_n

Името на велосипеда, Stereo, подсказва за генералната концепция на дизайна му – Анаглифията, човешки казано – 3D очилата за кино със синьо и червено. Цялостната визия е вдъхновена от комбинацията синьо/червено – двата цвята са вплетени в рамката, каплите, седалката, кормилото, дори и в логото.

Рамката е стоманена, много класическа като геометрия – прилича на вечните Reynolds рамки – с тънки кръгли форми. Боята е бял мат, много приятен на допир. Проблемът на рамката е генетичен – стоманата я прави неочаквано тежка.

Монтажът на велосипеда е от изцяло китайски части – от курбелите до главините, което е разбираемо предвид ниската му цена. Венците са 48-14 зъба, задната главина е flip-flop – позволява колелото да се превърне в single speed със свободно движение на главината. Веригата е боядисана в бяло, което е симпатично. За времето на тест нямахме проблеми с монтажа, но няма как да знаем как ще се държи при продължително каране.

Педалите са VP COMPONENTS 399T – като цяло евтини педали със страпове, ужасно неудобни за хора без опит. За fixed gear контролът е изключително важен, така че страповете задължително трябва да са силни – е, не мога да кажа, че тези са такива. Тънките полиестерни каишчици позволяват на крака да мърда, а да се научиш да си ги „нахлузваш“, когато тръгваш е умение, което изисква поне 2-3 дни каране, а в началото е объркващо и трудно. Бих посъветвал всеки начинаещ с fixed gear велосипед да инвестира в скъпи педали – Cinelli Kink Straps или нещо подобно.

Гумите са едно от любимите ми решения в това колело – Schwalbe Spicer 700x30c, много адекватен избор с оглед на предназначението му – а именно градски велосипед. По принцип в града карам шосеен велосипед с гуми 700х25c, с които неравностите и тротоарите в София са мъчение – нещо, което не бях осъзнал напълно, преди да покарам със Spicer-ите.

Каплите не разбрах каква марка са, но са с издължени стени, отново боядисани в червено и синьо, притежават канали за спирачка. Абе симпатични са.

Спирачки няма. Не се стряскайте, рамката и вилката позволяват монтиране на челюсти, но колелото идва без такива – отговорността си е ваша, а ако имате яки крака – значи все пак има спирачки. С оглед на цялостния монтаж на велосипеда, според мен Drag са постъпили много разумно като не са добавили спирачки – заради ниската му цена, едни хипотетични „заводски“ спирчаки щяха да са най-евтините възможни, а спирачките са нещо, от което не трябва да се пестят пари и аз лично бих предпочел да избера сам за себе си, вместо да плащам за спирачки, които ще изхвърля. Браво за решението.

Седалката и кормилото са марка Cox. Не мога да изразя някакво особено мнение за тях, удобни са и най-вече – вплетени са перфектно в дизайна, като кормилото е отново с два гюделина – син и червен.

Плюсове на Drag Stereo:

Дизайн – дизайн, дизайн, дизайн. За мен най-големият плюс на това колело се крие в перфектния му външен вид. Мога само да поздравя екипа, който го е проектирал – Drag Stereo има концепция за визията, която е вплетена и приложена във всички основни компоненти, дава завършен вид на велосипеда и резултатът е абсолютно очевиден. За трите дни, в които го карах се счупиха няколко десетки вратове на Народния, поне 10 колеги в офиса ми дойдоха да ми съобщят колко хубаво колело съм имал, а където и да го заключа в градския пейзаж стоеше страхотно.

Гуми – както казах, решението за гумите на Drag Stereo е перфектно и го превръща в един уверен и проходим в Софийската джунгла байк.

Flip-flop главината – чудесна хитрост за едно fixie. Дава възможност за разнообразяване на карането, за „спиране“ на фиксирания ход при нужда, при евентуално развит заден венец може да се ползва като „План Б“. Съвсем отделен въпрос е, че велосипедът идва от фабриката без спирачки, тъй че преди да помисляте да сменяте фиксирания ход със свободен, помислете за крясъците си по Раковска към Дондуков в сценарий без спирачки.

Дизайн – споменах ли за…

Минуси на Drag Stereo:

Рамката – Това е fixed gear велосипед. Има рамка, вилка, две колела, седалка, кормило, два венеца, верига и педали. Броят се на пръстите на двете ръце и логиката подсказва, че колело с толкова малко неща по себе си трябва да е ужасно леко. Но не е. На канатара ми показа 12,3 килограма, а повечето от тях идват именно от рамката и тежеста се усеща именно в нея, когато вдигнеш колелото. По принцип 12 килограма не е много, но един fixed gear велосипед трябва да тежи не повече от 9. В концепцията му е.

Китайската връзка – Не ме разбирайте погрешно. Drag са свършили страхотна работа. Да сглобиш fixie със страхотен дизайн за 399 лв. е задача с повишена трудност, а те са я решили за отличен. Което няма как да се постигне без някакъв компромис някъде и той е главно в произхода на частите – евтини главини Shungfeng, евтина и тежка рамка, евтини курбели, евтини капли. Скептичен съм към продължителността на живота на такива части, а в случая с рамката –убедих се и в намалената им практичност. И все пак, 399 лв.

Равносметката трябва да започне с поздравления към Drag – първият български производител на велосипеди, който реши да пусне на пазара Fixed Gear модели. Ниша и търсене съществуват със сигурност и е въпрос на време да нарастнат, така че се надявам да ни чакат все по-добри модели. Относно Drag Stereo – производителят се е справил професионално и е създал изключително красив и грабващ окото продукт на цената на определен технически компромис. Моето лично мнение – това е най-доброто „заводско“ fixie за 399 лв.; Дали би си купил fixie за 399 лв. – твое решение.

И за финал ще ви споделя моето лично мнение за фиксито на Drag:

10426531_779219865442709_6639063389744072541_n

Бях доста развълнуван от предстоящото ми запознанство с фиксито, тъй като съм чел и гледал доста видеа за тази истинска мания в Щатите и винаги съм имал желание да карам велосипед с с фиксирана предавка. Имах и някои притеснения, свързани с липсата на спирачки и с нуждата от постоянно въртене на педалите. Е, второто не се оказа никакъв проблем и бързо се свиква. За спирачките мога да кажа същото, но все пак отново да споменем – не се впускайте веднага в трафика с колите. Първо отидете в някой парк, където да покарате на спокойствие и да усетите как всъщност функционира спирането. Нужда от тренировки има и със страповете на педалите, които в началото изобщо не успявах да нахлузя.

Добрата новина е, че с всичко това се свиква само след няколко часа постоянно каране и започваш да се чувстваш уверен върху велосипеда. Фиксито на Drag се държи много добре на пътя, можеш да развиеш сериозна скорост, а гумите позволяват да имаш стабилност, дори и по неравните софийски тротоари. За изкачванията все пак ще имате нужда от добра подготовка, но пък постоянното въртене на педалите със сигурност си е доста добър фитнес. На няколко пъти се спуснах и по относително стръмни улици. Определено си е интересно преживяване без спирачки, което най-добре да не пробвате докато не сте убедени, че сте овладели перфектно управлението и най-вече спирането на фиксито.

Няма как и аз да не спомена за дизайна на Drag Stereo Fixie 2014, просто защото не мога да му намеря слабо място. Бяло, синьо, червено, съчетани по перфектен начин, трудно можеш да изискваш повече от дизайна на един велосипед. Неслучайно както и другите споделиха, карането на фиксито на Drag ще доведе до повишено внимание към вас. Просто у нас хората не са виждали много фиксита и красивият дизайн на Drag Stereo веднага хваща окото и кара всички да го гледат с интерес. Не малко колеги колоездачи ме разпитваха за колелото, а дори ми се случи и шофьор да използва чакането ни на светофар, за да разбере какъв пък е този велосипед.

За финал ще кажа, че фиксито е едно ново преживяване, което определено пре  поръчвам на всеки велосипедист. С всичко, което би ви притеснявало в началото се свиква наистина бързо, придвижването в града е адски удобно, а освен това ще впечатлите приятелите си и ще съберете много погледи.

Дали Drag Stereo е точният избор? На цената, на която се предлага, със сигурност това е оптималният вариант за такъв велосипед, но зависи и от това, какво очаквате от него. Това не е колело за дълги карания, но ако си търсите бързо и привличащо погледи придвижване в града, то си струва да се замислите сериозно за Drag Stereo.

Къде може да бъде закупен велосипедът Drag Stereo Fixie 2014?

Можете да закупите велосипеда Drag Stereo Fixie 2014, както и други продукти на Drag, в магазините на Drag Zone в София, както и онлайн на адрес: screambikes.eu.

Velocafe.bg
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори