Разговор с доц. Кристиан Таков за колелата, града и велоалеите

Първото интервю в новата ни рубрика

От известно време в екипа обсъждаме идеята да започнем да пишем статии за хора от публичното пространство, които са известни и с това, че карат редовно велосипед. Първият от тях, с когото решихме да си поговорим на тема колоездене, е доц. Кристиан Таков – доцент по семейно и наследствено право, преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, председател на Арбитражния съд към БТПП, активист по въпросите на гражданското общество и още и още. Затова в един слънчев следобед се срещнахме с доц. Таков в Докторската градина в София:
А ето какво сподели той за нашата нова рубрика „Известни българи на велосипед“:
 
Какъв велосипед карате и обичате ли да карате и извън града?
Карам байк на Drag (това, което виждате на снимката) – с 21 скорости, хубави гуми Schwalbe и една предна дискова (май и от нея нямам нужда, не съм екстремист). Имам и френски шосеен бегач Talbot, ама градският терен не му понася, а и сърцето ме боли като хромираните му капли се срещнат с бордюр.
Още не съм се наканил да си купя багажник за колела, ама съм хвърлил око на няколко маршрута. Лошото е, че имам спомени от северната част на Германия и от Бавария, където има отделни велотрасета, паралелни на шосетата. И като се сетя за тях, ми се отщява. А да се кара по нашенско шосе е като руска рулетка не с един патрон, а с едно празно място в барабана.

Времето е хубаво: велосипед или автомобил? 
Може и пеша даже. Понеже живея в центъра, е малоумно да ходя до повечето си посоки с кола. Времето за паркиране изяжда по-бързото придвижване, а и последното не винаги е сигурно.

Велосипед или градски транспорт? 
На велосипеда не мирише.
 
Постоянно ли карате велосипед или зависи и от атмосферните условия? 
Зависи, разбира се. Чужд ми е всякакъв екстремизъм.

Как съчетавате придвижването с автомобил, велосипед и градски транспорт в София?
Уви, винаги са самостоятелни. Не мога да разбера виждането на софийските общинари, че велосипедът е враг № 1 на градския транспорт. Особено в метрото няма никаква пречка, в определени вагони да се допускат велосипеди – особено в извънпиковите часове това не е проблем.

Вие често сте с костюм, когато карате своя велосипед. В България за съжаление това не е често срещаната гледка. Как Ви възприемат минувачите?
Стряскат се. Надявам се, от съчетанието колело/костюм, не от мен.

Имате дъщеря. Кара ли и тя колело? Важно ли е децата да се научат да карат велосипед от малки?
При велосипедни почти-маниаци, каквито бяхме с майка ѝ навремето, тя нямаше особен избор. 75% от заслугата е на майка ѝ. Та, кара. Ама сега е във възраст, в която едни други работи по я вълнуват. Аз явно не съм достатъчен да я примамя като компания. Обмислял съм даже да подаря колело на определено лице, та белким…

Има ли момент, в който е късно човек да се научи да кара велосипед според Вас?
Няма момент, в който да е късно за каквото и да е. С думата „късно“ хората означават мързела, нерешителността и нежеланието си.

Какво искате да кажете на нашите читатели?
Като мрънкаме за велоалеи (различни от тези в Плевен), дали спазваме правилата за движение?
И моля Ви, карайте по тъмно със светлини! Вече са евтини и не ги крадат толкова. Иначе сте опасни за всички.
 Takoff
Velocafe.bg
Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори