Най-големите грешки по време на изкачване, които не трябва да правите

Стигнете до върха по най-бързия начин, и то свежи, с няколко хитри стратегии

Сигурно познавате изгарящото чувство броени минути преди тежко изкачване? Това изкачване не трябва да е тук! Това си казват краката ви, докато пламват прекалено рано. И ако не внимавате, направо ще изгорят преди да сте стигнали до върха. Разбира се, можете просто да им кажете млъкнете, но честно казано, по-вероятно е те да се окажат прави. Има и по-добър начин. Най-голямата грешка, която повечето колоездачи правят е да влязат в червената зона прекалено рано, дори да не го искат, защото те се чувстват свежи и пулсът им е още нисък. Но когато усилвате интензитета, не отнема много време да се произведе повече млечна киселина, отколкото можете да изчистите или използвате. И след като веднъж сте минали своя праг е много трудно да възстановите, докато се борите със силите на гравитацията. Така че да забавите темпото не е добра идея. Затова ето няколко съвета как да направите изкачването по-лесно и забавно:

Превключвайте предавките

Звучи очевидно. И все пак много колоездачи се хвърлят върху баирите на по-големи предавки, защото им дава мимолетно усещане за свежест. Когато комбинираш зверска предавка с голям наклон, краката ти разчитат на бързо изпъване на мускулните влакна, което изсмуква много по-бързо енергията, отколкото при по-бавно каране като произвежда тонове млечна киселина и умората идва сравнително бързо. Намерете предавката, на която можете да въртите с поне 70 оборота в минута и превключвайте предавките според наклона, за да задържите ритъма/каданса в този диапазон.

Използвайте централните мускули (англ. Core muscles) 

CoreBodyFrontBack

Ще стигнете до върха по-бързо и ще разкарате умората далеч от себе си, ако не използвате само краката си. Свийте лактите, изправете гърба си, свалете торса надолу и вкарайте повече мощност чрез упоменатите мускули върху педалите без да „къпете“ краката си в млечна киселина.

Останете седнали

Ако станете от седалката и чрез прави крака вкарате допълнителна сила върху педалите, когато теренът стане стръмен е добре. Но това също така покачва сърдечния ви пулс и използва около 10% повече енергия, така че ползвайте изправената позиция пестеливо.

Сменяйте позициите

Съхранявайте мускулите, които ви помагат да катерите по-свежи чрез промяна на позициите върху седалката. Когато усетите как огън изгаря бедрата ви, се избутайте назад върху седалката, за да подсилите и постигнете по-голяма сила с вашите седалищни мускули.

Кажете нещо

Ако се стремите да катерите правилно на прага на възможностите си, то това трябва да е между 7-8 по скалата от 1 до 10. Най-добрият начин да разберете, че сте там е като отворите устата си и кажете нещо. Ако можете да казвате кратки изречения, но не дълги монолози, значи сте там. Ако не ви достига въздух, значи сте прекалили. Спестете си това за накрая.

Цветан Близнаков

Цецо е един от най-запалените шосейни колоездачи. Той използва всяка свободна минута, за да кара из пътищата на България, а през уикенда рядко ще го откриете в София. Голямата му страст са бреветите, като още в първата си година мина всички бреветни дистанции от 200 до 1200 км, а през 2015 изпълни една своя голяма мечта. Той участва в най-популярния бревет в света – Париж-Брест-Париж и в рамките на по-малко от 80 часа измина внушителните 1230 км. Цецо пише статии, с които има една-единствена цел – да запали колкото се може повече хора да карат колело и да осъзнаят, че всеки може да стигне до неговите постижения, нужни са само желание и любов към спорта.

Повече в Съвети
30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор,...

Затвори