30 причини да караме велосипед – част 3

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор, колоезденето може да бъде едно от най-добрите решения, което някога сте правили. Не сте убедени? Ето Ви 30 ползи от използването на велосипеда. Вижте тук първа и втора част от статията.

21. Помагате на другите

Много велосипедисти са се посветили на идеята за превръщане на манията си за здраве, спорт и колоездене в начин за набиране на средства за нуждаещи се. Велопоходът от Лондон до Брайтън, например, досега е успял да набере около 40 милиона паунда за организацията „British Heart Foundation”, което е резултат от тяхното сътрудничество от 1980 година.

 

22. Лесно влизате във форма

Всекидневното колоездене носи огромни ползи, които могат да ви спестят закупуването на абонаментни карти за фитнес залите. По данни на Националния форум за коронарни болести на сърцето в САЩ, тези, които карат колело редовно, се намират в здравословна форма като тази на човек, който е с 10 години по-млад от тях.

 

23. Увеличава капацитета на белите дробове

Предполагаме, че няма да ви изненада фактът, че белите дробове работят значително по-интензивно от обикновено, когато карате колело. Един възрастен, когато се занимава с колоездене, обикновено използва 10 пъти повече кислород, отколкото за същия период от време, което прекарва пред телевизора. Редовното колоездене спомага за укрепване на сърдечно-съдовата система, което с течение на времето позволява на сърцето и белите дробове да работят по-ефективно, да доставят по-бързо по-голямо количество кислород там, където е необходим. Това означава, че ще можете да правите повече упражнения с по-малко усилия. Звучи добре, нали?

 

24. Изгаряте повече мазнини

Учените, които изследват спорта и ефекта му върху тялото, са установили, че скоростта на метаболизма на организма (т.е. ефективността, с която той изгаря калории и мазнини), не само драстично се повишава по време на колоездене, но и в продължение на няколко часа след това. „Дори и след 30-минутно каране на велосипед, тялото може да изгаря огромно количество калории в продължение няколко часа, след като сте спрели“, казва спортен физиолог Марк Симпсън от Loughborough University. Едно скорошно проучване показва, че велосипедистите, които карат по-бързо, но за по-кратко време, изгорят три и половина пъти повече телесни мазнини, отколкото тези, които карат дълго, но с по-бавно темпове.

 

25. Пристрастявате се към нещо полезно

„Заменете вредните зависимости като цигарите, алкохола или яденето на твърде много шоколад, с положителни!” казва Уилям Гласър, автор на книгата „Positive Addiction”. Какъв е резултатът? Ще сте по-щастливи, по-здрави хора и ще се увеличи броят на положителните ви навици!

 

26. Изпитай (законно) надрусване

До скоро просто мит, прочутото „надрусване от тичане“ бе доказано, без съмнение, от немски учени. Но въпреки името си, това надрусване може да бъде зачислено към всички атлети, занимаващи се със спорт, който изисква издръжливост. Невролози от университета в Бон визуализираха ендорфини в мозъците на 10 доброволци преди и след 2-часова кардио тренировка, използвайки метод, наречен томография на позитивни емисии (PET). Сравнявайки скенерите преди и след бягане, те открили доказателства за засилена опиатна връзка на хормона на щастието във фронталната и лимбична област на мозъка – зони, участващи в приемането на емоции и справянето със стреса.

„Съществува директна връзка между чувството на добро физическо състояние и тренировката и за пръв път това проучване доказва физиологичните механизми зад това явление,“ обяснява координатора на проучването проф. Хенинг Бьокер.

 

27. Създавате нови приятели

1209220_164025387124822_278254309_n

 

Социалната страна на карането може да е почти толкова значима, колкото и ефективността на колоезденето като вид физическо упражнение. Изследователи от Университета в Калифорния са открили, че социализацията води до отделяне на хормона окситоцин, който накланя везните към първия от двата възможни отговора на въпроса „Да се държа социално или не?”.

Друго деветгодишно проучване, проведено в Harvard Medical School, установило, че при хората, които имат много приятели, рискът от преждевременна смърт е намален с повече от 60 процента, не страдат от високо кръвно налягане и имат силна имунната система. Резултатите били толкова впечатляващи, че изследователите стигнали до извода, че липсата на близки приятели или познати е толкова вредна за вашето здраве, колкото тютюнопушене или наднорменото тегло.

 

28. Бъдете щастливи

Дори ако сте нещастни, когато се качите на велосипеда си, всеки изминат километър ще повдигне духа ви. „Всяка лека до умерена тренировка води до отделянето на ендорфин, който помага в борбата със стреса и ви прави щастливи“, обяснява Андрю МакКълък, изпълнителен директор на Mental Health Foundation. Точно може би по тази причина четири пъти повече лекари предписват упражненията като лечение на депресия, в сравнение с преди три години. „Само три тридесетминутни тренировки на седмица могат да бъдат достатъчни, за да се чувствате добре“, казва МакКълък..

 

29. Чувстваш се уморен? Тренирай!

Звучи нелогично, но ако се чувствате твърде уморени, най-доброто нещо, което можете да направите, е да отидете да покарате колело. Физическата активност, дори за няколко минути, има изненадващ ободряващ ефективен. Обобщението от дванадесет проведени изследвания за връзката между упражнения и умора, извършвани между 1945 и 2005 г. установи, че тренировките директно намаляват чувството на умора и отпадналост.

 

30. Покарайте с половинката си

IMG_0282-copy-1024x768

Няма значение дали сте на едно и също здравословно или спортно ниво – достатъчно е единият леко да забави темпото и просто да се насладите един на друг. Много двойки карат заедно велосипеди поне веднъж или два пъти седмично. И това има своето обяснение: колоезденето стимулира производството на хормони, които ни правят щастливи или ни карат да се чувстваме по-добре, така че след разходка ще имате по-топли чувства един към друг.

Velocafe.bg
  • Камен Коев

    Много хубави предимства. Но и без тях, за мен, а и за мнозина други насладата от колоезденето не може да бъде заменена с нищо друго, освен може би от яздене на кон. 🙂

Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори