30 причини да караме велосипед – част 1

Независимо дали става дума за подобряване на формата Ви, здравето или баланса по банковата Ви сметка, или като екологичен избор, колоезденето може да бъде едно от най-добрите решения, което някога сте правили. Не сте убедени? Ето Ви 30 ползи от използването на велосипеда.

 /Matthew Barbour, Cycling Plus/

 1. Намалява времето за придвижване

IMG_31491

Проучванията сочат, че пътуването с велосипед в по-големите европейски градове е по-бързо, отколкото с автомобил. Изследване на Citroen във Великобритания например, показва, че пътуването с велосипед в града отнема едва половината от времето, нужно за придвижване с автомобил. В действителност, ако шофирате един астрономически час в пиков час, средната Ви скорост ще е 10 км/ч, в сравнение със средната скорост от 18-22 км/ч, ако карате колело.

 

2. Способства за по-добър сън

Ранното ставане и сутрешно каране може да ви се струват кошмар, но това ще бъде компенсирано със здрав и пълноценен сън в края на деня. В медицинско проучване, проведено в университета в Станфорд, изследователите накарали хора, водещи заседнал начин на живот и страдащи от безсъние, да карат колело в продължение на 20-30 минути всеки ден. Какъв бил резултатът? Времето, необходимо за страдащите от безсъние да заспят, било намалена наполовина, а времето им за сън се увеличило с почти един час.

„Движение навън ви излага на дневна светлина“, обяснява професор Джим Хорн от Loughborough University. „Това помага да възстановим обмяната на веществата в нормално състояние, а също и освобождава тялото от кортизол (хормона на стреса), което може да предотврати проблемите със съня.“

 

3. Подмладява

Учени от Станфордския университет са установили, че редовното колоездене ни помага да защитим кожата си от вредните ефекти на UV лъчите и намалява признаците на стареене. „Повишеното кръвообращение чрез упражнения доставя кислород и хранителни вещества до клетките на кожата по-ефективно, като способства и изхвърлянето на вредните токсини. Упражненията също така създават идеални условия в организма за производството на колаген, което помага за намаляване появата на бръчки и се ускорява процеса на оздравяване.“ И все пак не забравяйте да мажете лицето и главата си със слънцезащитен крем, поне 30-ти фактор.

 

4. Подобрява метаболизма

Според експерти от Бристолския университет, физическата активност помага за намаляване на времето, необходимо на храната да се движи през червата, като се ограничава количеството вода, абсорбирана обратно в тялото и облекчава отделянето.

Освен това, аеробните упражнения ускоряват дишането и сърдечната честота, което помага да се стимулира свиването на чревната мускулатура. „Освен премахване чувството за подуване, това помага да се защитите срещу рак на дебелото черво.“ казва Д-р Раймундо, гастроентеролог.

 

5. Увеличава възможностите на мозъка

Нуждаете се активно от Вашето сиво вещество? Тогава започвайте да въртите педалите. Изследователи от Университета в Илинойс са установили, че колоезденето подобрява с пет процента дейността на сърдечно-дихателната система, което води до по-добри резултати с 15 процента в тестовете за интелигентност и другите тестове за изследване състоянието на мозъка. Това е така, защото колоезденето подпомага изграждането на нови мозъчни клетки в хипокампуса – областта, отговорна за паметта, състоянието на която се влошава след 30-годишна възраст.

„Колоезденето повишава притока на кръв и кислород към мозъка, който задейства и регенерира определени рецептори, като по този начин се спомага предотвратяването болестта на Алцхаймер“, казва авторът на изследването, професор Артър Крамър.

 

6. Побеждава заболяванията

Забравете ябълките, карането на велосипед е начинът да държим лекарите на разстояние от нас. „Редовните упражнения правят имунитета ни по-активен, в готовност да се бори с инфекциите“, казва Кеч Колинс, главен диетолог в болница Сейнт Джордж в Лондон.

В действителност, според изследване на Университета на Северна Каролина, хора, които карат колело поне 30 минути на ден, пет дни в седмицата, прекарват поне наполовина по-малко от времето в болно състояние, отколкото другите.

 

7. По-дълъг живот

IMG_0284-copy-1024x7681

Изследователи от Кралския колеж в Лондон сравнили над 2400 еднояйчни близнаци и установили, че тези, които са карали колело средно само три пъти седмично по 45 минути, са девет години „биологично по-млади“, дори и след изключването на други фактори и влияния, като индекса на телесна маса и тютюнопушенето.

„Тези, които тренират редовно, са изложени на значително по-малък риск от сърдечно-съдови заболявания, диабет, всички видове рак, високо кръвно налягане и затлъстяване“, казва д-р Лин Черлас, който ръководел проучването. „Тялото става много по-ефективно в защитата си и образуването на нови клетки.“

 

8. Спасява планетата

Факти в тази насока: двадесет велосипеди могат да бъдат паркирани в пространството, необходимо да се паркира една кола; производството на велосипед отнема около пет на сто от материалите и енергията, използвани за производството на автомобил; велосипедът не произвежда никакви вредни газове.

Колелата са ефективни и от друга гледна точка – придвижването с тях е три пъти по-бързо от ходенето, като коства същото количество енергия. Съотношението тегло също трябва да се отчете: Вие сте около шест пъти по-тежък от своя велосипед, но колата е 20 пъти по-тежка от Вас.

 

9. Подобряване на сексуален живот

Физическата активност подобрява състоянието на кръвоносните съдове, което има като вторичен ефект подобряване на сексуалното Ви представяне, според здравни експерти в САЩ. Едно проучване от университета Корнел също така прави извода, че мъжете спортисти имат по-голяма сексуална сила от мъжете, които са от две до пет години по-млади. В същото време физически и психически по-подготвените жени забавят менопаузата си отново с подобен период от време – от две до пет години.

 

10. Подобрява оплодителната способност

Според проучване от Michigan University в САЩ, бъдещите майки, които редовно се упражняват по време на бременността, имат по-лесно и безпроблемно раждане, възстановяват се по-бързо и като цяло се наслаждават на по-добро цялостно настроение през деветте месеца. Вашата рожба също така има 50% по-малък шанс да стане с наднормено тегло и се радва на по-добро развитие на нервната система в утробата.

„Няма съмнение, че умерени упражнения като колоездене по време на бременност подпомагат запазване доброто състояние на майката и защита на плода“, казва Патрик О’Брайън, говорител на Кралския колеж на акушерите и гинеколозите.

30 причини да караме велосипед – част 2 четете тук!

Velocafe.bg
Повече в Любопитно
Уникално видео – щраус гони колоездачи

С това видео определено ще се забавлявате много. Действието се развива в Южна Африка, където местни колоездачи тренират при скорост...

Затвори